دیلی صباح چاپ استانبول: شبکه جاسوسی بزرگ اسرائیل در ترکیه شناسایی شده و پانزده نفر در بازداشت هستند

یک روزنامه ترک نوشت که سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه موسوم به ام آی تی، توانسته است طی یک مدت طولانی تعقیب و پیگیری، همه افراد یک شبکه گسترده جاسوسی اسرائیل را شناسایی کرده و پانزده تن افراد عضو آن را بازداشت کند.

دولت اسرائیل هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده و مقامات رسمی ترکیه نیز آن را تایید نکرده اند. ولی روزنامه دیلی صباح چاپ استانبول با انتشار اطلاعات مفصل خبر داد که افراد این شبکه ها که اکثرا خودشان جوانان عرب بودند، ماموریت داشتند که اطلاعات شخصی مربوط به دانشجویان فلسطینی را که در دانشگاه های ترکیه مشغول تحصیل هستند گردآوری کرده و آن را در اختیار ماموران موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) قرار دهند.

در این گزارش آمده است که هدف از این تلاش، شناسایی دانشجویانی بوده که در رشته های حساس تحصیل می کنند و اطلاعات مشروحی درباره وضع زندگی و امور شخصی آن ها نیز تهیه شده و به شیوه های مختلف در اختیار ماموران موساد قرار گرفته است.

منابع خبری می گویند که یکی از فعالیت های موساد شناسایی دانشجویانی است که در رشته های حساس در دانشگاه های کشورهای مختلف درس می خوانند و در پایان تحصیلات ممکن است به طراحی جنگ افزار و یا وسائل تهاجمی برای سازمان های فلسطینی و عربی و اسلامی بپردازند.

دست کم یک دانشجوی فلسطینی رشته فیزیک و هندسه در مقطع دکترا در مالزی هنگام خروج از خانه اش هدف قرار گرفت و سوء قصد کنندگان توانستند با موتور سیکلت فرار کنند.

دیلی صباح نوشتن که ماموران موساد که این فعالیت اطلاعاتی را در ترکیه مدیریت می کردند، اکثرا از کشورهای اطراف ترکیه با آن ها در تماس بودند و اطلاعات را از طریق کامپیوتر و به صورت رمزگذاری شده دریافت می کردند.

برخی از بازداشت شدگان پول هایی بین هزار تا هزار و دویست دلار و در برخی موارد تا ده هزار دلار دریافت می کردند.

به ادعای این گزارش ماموران میدانی موساد که با این افراد در تماس بودند در کشورهای اطراف ترکیه و از جمله کرواسی اقامت موقت داشتند.

موساد دارای یکی از گسترده ترین شبکه های اطلاعاتی در سراسر جهان برای جلوگیری از توطئه های تروریستی و فعالیت های خرابکارانه است و شناسایی دانشجویان هنگام تحصیل در دانشگاه می تواند یکی از شیوه های مفید برای شناسایی تروریست های بالقوه باشد.

برخی منابع خبری بر این گمان هستند که موساد اسرائیل بود که توطئه رژیم ایران برای منفجر کردن همایش سالانه مجاهدین در پاریس را به موقع شناسایی کرد و موجب بازداشت یک دیپلمات حکومت ایران در اتریش و دو تن از همدستان او گردید. همچنین گفته شده که موساد اطلاعاتی را در اختیار دولت های دانمارک و نروژ قرار داد که موجب بازداشت ماموران وابسته به رژیم ایران گردید که دستور داشتند چند تن از مخالفان رژیم را ترور کنند.

همانگونه که گفته شد، دولت های اسرائیل و ترکیه هنوز نسبت به این خبر دیلی صباح واکنشی نشان نداده است. اسرائیل معمولا از اظهارنظر درباره این نوع گزارش ها خودداری می کند.

دیلی صباح در گزارش مشروح خود از شماری از افراد بازداشت شده در ترکیه با سر واژه نام و نام خانوادگی آن ها اسم برده است.