رئیس جمهور آرژانتین در نطق خود در سازمان ملل از رژیم ایران خواستار همکاری درباره انفجار “آمیا” شد

رئیس جمهوری آرژانتین یک بار دیگر از رژیم ایران که به مسئولیت مستقیم انفجار ساختمان همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس متهم است خواستار شد برای روشن سازی واقعیات، با آن کشور همکاری کند و به اتهامات سنگینی که علیه حکومت اسلامی ایران در این رابطه وارد آمده، پاسخ بدهد.

پرزیدنت آلبرتو فرناندز از دیگر کشورهای جهان نیز خواست در زمینه تحقیقات برای شناسایی جزئیات این اقدام تروریستی که صدها کشته یا زخمی به جا گذاشت، به دولت آرژانتین یاری برسانند.

بیست و شش سال از وقوع این انفجار می گذرد که همه تحقیقات نشان داده بود که به دستور حکومت ایران و توسط عوامل حزب الله لبنان در آمریکای جنوبی صورت گرفته است.

دو سال پیش از آن انفجار، یعنی در سال ۱۹۹۲ ساختمان سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس نیز با همان شیوه منفجر شد و ده ها تن را کشت و یا زخمی کرد. آن انفجار نیز به رژیم ایران و حزب الله لبنان نسبت داده شد.

دولت آرژانتین علیه شش تن از مقامات حکومت ایران و دو تن از سرکردگان حزب الله لبنان قرار توقیف بین المللی صادر کرد، ولی کسی بازداشت نشد.

رژیم ایران حتی دادستان کل آرژانتین، آلبرتو نیسمن را یک روز پیش از آن که در نشست کنگره آن کشور اسناد و مدارک تازه را افشاگری کند، در خانه اش به قتل رساند. محافل وابسته به حکومت ایران ادعا کردند که نیسمن دست به خودکشی زده بود، زیرا اسنادی برای اثبات ادعاهای خود در دست نداشت.

رئیس جمهوری آرژانتین این خواسته خود را از ایران و جامعه جهانی، در سخنرانی اش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد. او گفت: «ما همچنان از جامعه جهانی می خواهیم که که اگر متهمان این پرونده به هر کشوری پا گذاشتند، آن ها را دستگیر کرده و به آرژانتین تحویل دهند».

رژیم ایران به شمار زیادی از دست اندرکاران امور حقوقی و سیاسی آرژانتین ده ها میلیون دلار رشوه پرداخته یکی از آن ها پرزیدنت کارلوس منم بود که به دریافت ده میلیون دلار رشوه از رژیم ایران متهم گردید و تحت تعقیب قرار گرفت.