رئیس شورای حکومتی موقت در سودان:«باید از کینه ورزی با اسرائیل دست برداریم و صلح کنیم»

رهبران نظامی و غیرنظامی سودان می گویند که صلح با اسرائیل، زیر فشار پرزیدنت ترامپ نبوده است

رهبر حکومت موقت و ائتلافی سودان به شبکه های خبری آن کشور گفت که تصمیم برای آشتی با اسرائیل و برقراری روابط سیاسی بین دو کشور، اقدامی بود که دولت سودان با ابتکار خود به آن روی آورد و نتیجه فشار خارجی نبود. این سخنان در واکنش به اعتراض های گروه های متعصب اسلامی است که ادعا کرده بودند دولت سودان زیر فشار بیگانه به اقدامی که آن را “خفت بار” می نامند روی آورده است.

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حکومت موقت سودان گفت که این تصمیم با توجه به منافع ملی کشور و تامین نیازهای سودان گرفته شده و هدفش تامین رفاه بیشتر برای ملت بوده و با محاسبات دقیق وطن پرستانه به اجرا درآمده است.

سودان هفته پیش رسما اعلام کرد که با اسرائیل صلح می کند و خواهان روابط کامل رسمی با این کشور است. وزیر خارجه سودان نیز اعلام داشت که کشورش به دانش و تجربه اسرائیل، به ویژه در امور کشاورزی نیازمند است و انتظار کمک دارد. در گزارش ها همچنین آمده بود که هم اکنون گروهی از سرمایه گذاران سودانی با کارشناسان امور کشاورزی در اسرائیل در تماس هستند که بتوانند تجهیزات پیشرفته آبیاری و کشاورزی از این کشور خریداری کنند. صادرات این وسائل پیشرفته، یکی از ارقام قابل توجه فروش کالاهای اسرائیلی به کشورهای خارجی می باشد.

در گزارش های پیشین آمده بود که جناح نظامی در شورای حکومتی موقت سودان برای برقراری روابط با اسرائیل پافشاری می کرد. ولی شماری از احزاب متعصب اسلامی و گروه های سیاسی دیگر با آن مخالفت می ورزیدند و حتی وزیر ادیان که رهبر یک گروه تعصب گرای اسلامی می باشد، در اعتراض به این اقدام، کناره گیری عبدالتاح البرهان که سخنان اور از شبکه ملی تلویزیون سودان پخش شد، در دنباله سخنانش گفت “زمان آن رسیده که ملت سودان از یک ستیز طولانی و کورکورانه علیه اسرائیل دست بردارد و با این کشور به صلح و آشتی برسد”.

سامانه فارسی روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن در یک ارزیابی تحلیلی نوشت که صلح سودان با اسرائیل، حکومت اسلامی ایران را در وضع دشواری قرار می دهد. زیرا از این پس تهدیدهای جنگی رژیم ایران آن اثر گذشته را ندارد. این روزنامه نوشت که ابراز ناخرسندی رژیم ایران از عادی سازی روابط امارات و بحرین نسبتا ملایم بود، ولی صلح سودان با اسرائیل، برای حکومت اسلامی در تهران دردناک است.