رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان: جنگ اصلی هنوز آغاز نشده است

رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان

رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، دیروز پنجشنبه، در واکنش به انفجارهای مرگبار در اطراف فرودگاه کابل، گفت: «جنگ اصلی هنوز آغاز نشده است. روند خروج [از افغانستان]، تقویت چشمگیر روحیه افراطیون اسلامگرا در همه جای جهان بود».

کراکر در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفت که “خروج آمریکا، شبه نظامیان تروریست را در شماری از کشورها دلگرم کرده است”. او افزود: “آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، فقط در افغانستان باقی نمی‌ماند.”

کراکر افزود: «جنگ اصلی هنوز در راه است. تمام این اعلامیه و روند خروج، روحیه عظیمی برای افراط گرایان اسلامی در همه جا ایجاد کرده است. در این رابطه می‌توان از القاعده، داعش و طالبان پاکستانی نام برد. بنابراین مسئله این نیست که طالبان در حال حاضر کشور را کنترل می کنند. طالبان واقعا کشور را کنترل نمی‌کنند و هیچ کس نیز کنترل نمی‌کند. این [خروج آمریکا از افعانستان]، زمینه پرورش یافتن این نوع اقدامات و بازگشت این گونه افراد و ریشه دار شدن آن‌هاست؛ و این همان چیزی است که ۱۱ سپتامبر را برای ما به ارمغان آورد. ما اکنون در همان وضعیت قرار داریم».

رایان کراکر، که سفیر آمریکا در کابل از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲  بوده است، گفت که “افغانستان به عنوان محل پرورش گروه‌های تروریستی، برای انجام حملاتی مشابه حملات روز پنجشنبه عمل خواهد کرد”.