روسیه ممکن است مصالح رژیم ایران را قربانی کند؟ ولایتی می گوید روابط دو کشور راهبردی است

انتشار گزارش های دایر بر این که رهبران روسیه و ایالات متحده ممکن است بر سر حکومت ایران معامله کنند، همچنان در رسانه های بین المللی ادامه دارد. دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین قرار است روز دوشنبه آینده در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار کنند و بکوشند پیرامون یک رشته مسائل بین المللی به توافق برسند، و یا دست کم آن که نوعی تفاهم بین دو کشور ایجاد شود.
به نظر برخی تحلیلگران، یکی از مطالب مهمی که مطرح خواهد شد، آینده سوریه و لزوم خروج نیروهای وابسته به حکومت ایران از آن کشور است. در گزارش ها آمده بود که پوتین تعهد خواهد کرد که نگذارد نیروهای وابسته به حکومت ایران در سوریه باقی بمانند، و در مقابل انتظار دارد که ایالات متحده و کشورهای غربی تحریم های اعلام شده به خاطر تسلط روسیه بر بخشی از اوکراین را باطل کنند.
در آستانه این دیدار مهم، و یک روز پس از ملاقات پوتین با نخست وزیر اسرائیل بود، که رئیس جمهوری روسیه با علی اکبر ولایتی دیدار کرد و پیام شفاهی علی خامنه ای و نامه کتبی حسن روحانی را به وی ارائه داد.
مشاور رهبر ایران در امور بین الملل، دو روز پس از بازگشت از مسکو ادعا کرد که مذاکرات بنیامین نتانیاهو با پوتین درباره حکومت ایران و حضور آن در سوریه، بر ابعاد روابط مسکو با تهران تاثیری نخواهد گذاشت.
ولایتی درباره خواستۀ اسرائیل از روسیه، در مورد بیرون کردن نیروهای ایران از سوریه واکنش مستقیمی نشان نداد، ولی به طور کلی گفت: «روند روابط ایران و روسیه یک طرفه نیست و اقدامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاثیری روی آن نمی گذارد».
منابع خبری رادیو پیام اسرائیل می گویند که به احتمال زیاد، ولایتی به پوتین قول داده که ایران میزان واردات کالا و جنگ افزار از روسیه را افزایش خواهد داد و سود بیشتری عاید آن کشور خواهد کرد – ولی در مقابل انتظار دارد که دولت مسکو مصالح رژیم ایران را قربانی منافع خود نکند.
ولایتی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، دیدار خود با پرزیدنت پوتین را در آستانه همایشی که رهبر روسیه هفته آینده با ترامپ خواهد داشت، “بسیار تعیین کننده” نامید. او توضیح داد که از یک طرف همایش ناتو با محوریت ایالات متحده و تصمیمات و اظهارات ان علیه حکومت ایران مطرح است و از سوی دیگر روسیه قرارها و تعهداتی نسبت به حکومت اسلامی ایران دارد.
درباره تعهداتی که حکومت ایران به روسیه سپرده تا شاید آن کشور را از معامله بر سر رژیم ایران، با دو کشور اسرائیل و ایالات متحده باز دارد، مشاور ارشد خامنه ای در امور بین الملل به خبرنگاران گفت که:قرار است روابط بازرگانی حکومت ایران با روسیه به سقف پنجاه میلیارد دلار در سال برسد.
آگاهان می گویند که این امر از یک سو می تواند انگیزه ای برای روسیه باشد که رژیم ایران را قربانی نکند، و از سوی دیگر، نشان عمق انزوای رژیم ایران در جهان، و دست و پنجه نرم کردن با تحریم های اقتصادی جهانی است که ممکن است اقتصاد رژیم ایران را بکلی فلج کند.
به گفته تحلیلگران، امروز، تنها روسیه و چین هستند که پشت سر حکومت ایران ایستاده اند. ولی هر دوی آن ها سخت با ایالات متحده بر سر امور سیاسی و بازرگانی درگیر هستند و عملا در برابر آمریکا و غرب قرار گرفته اند.

یک دیدگاه

  1. از نگاهِ آقای خامنه ایی رابطه با روسیه مسیحی و دیکتاتوریِ پوتین و حکومَت کمونیستی و مُلحِد چین که کالاهای آشغالِ چینی پدرِ ما ایرانی ها را در آوردِه اسلامی هست ولی رابطه با آمریکا غیر اسلامی.کجای قرآن مجوز دادِه با آمریکا رابطه نداشته باشیم ولی با روسیه و چین کمونسیتی رابطه داشته باشیم،اینها که اعتقادی مثلا نگاه میکنند!

Comments are closed.