رویترز: یک شرکت چینی، نقش مهمی در فروش نفت ایران و ونزوئلا ایفا کرده است

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه، به نقل از هفت منبع آگاه نوشت: « یک شرکت چینی به نام «کنکورد پترولیوم چین (CCPC)»، پس از آنکه آمریکا نفت ایران و ونزوئلا را تحریم کرد، نقش اساسی در فروش نفت این دو کشور ایفا کرده است.»

به گفته تحلیلگران، نقش برجسته‌ شرکت چینی کنکورد پترولیوم، معروف به CCPC، و گسترش این نقش در تجارت با ونزوئلا قبلاً گزارش نشده است که این امر، نشان از محدودیت سیاست‌های آمریکا در راستای اعمال تحریم‌ها است.

جزئیات معاملات، توسط طیف وسیعی از افراد، از جمله یک منبع مستقر در چین که از عملیات CCPC آگاه است، مقامات ایرانی و یک منبع در شرکت دولتی نفت ونزوئلا (PDVSA) برای رویترز شرح داده شده است.

شرکت CCPC از طریق معاملات با پالایشگاه های کوچک مستقل چینی، از آوریل و مه سال جاری،  تجارت نفت با ونزوئلا را آغاز کرد.

بسیاری از پالایشگاه های جهان، از جمله پالایشگاه‌های دولتی در چین، پس از اعمال تحریم های ایالات متحده، خرید نفت خام از ایران و ونزوئلا را متوقف کردند و میلیون ها بشکه در روز از صادرات و میلیاردها دلار از درآمد آنها را قطع کردند.

رویترز می‌نویسد: «تهران و کاراکاس که برای اداره کشورهای خود وابسته به درآمدهای نفتی هستند، از همان زمان با واشنگتن درگیر یک بازی پیچیده موش و گربه شده‌اند تا صادرات نفت خام را ادامه دهند و از تکنیک‌های زیادی برای جلوگیری از شناسایی شدن استفاده کنند، از جمله انتقال از کشتی به کشتی، شرکت‌های پوششی و واسطه هایی که خارج از حوزه مالی ایالات متحده فعالیت می کنند.»

رویترز به نقل از دو منبع می گوید “CCPC در سال گذشته حداقل ۱۴ تانکر برای انتقال نفت از ایران یا ونزوئلا به چین خریداری کرده است.”

«شرکت کنکورد پترولیوم چین» که در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده است، تنها در ماه‌های آوریل و مه امسال، بیش از ۲۰ درصد از صادرات نفتی ونزوئلا را، به ارزش ۴۴۵ میلیون دلار معامله کرده است.

همچنین گزارش شرکت‌های مشاوره انرژی و ردیابی نفتکش‌ها نشان داده که  صادرات روزانه نفت ایران به چین، در پنج ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مقامات آمریکایی، به طور معمول، علیه محموله‌های نفتی ایران یا ونزوئلا که توسط چینی‌ها یا هر مشتری بین المللی خریداری شده است، اقدام نمی کنند. اما آنها می توانند با منع شهروندان و شرکت‌های آمریکایی در تجارت با افراد و شرکت‌های ناقض تحریم‌های ایالات متحده، تجارت این شرکت‌ها را دشوار کنند و آنها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم سازند.