رژیم ایران در خاورمیانه منزوی مانده، ولی محسن رضایی ازگزینۀ “ایران بزرگ” سخن می گوید

   سپاهی محسن رضایی در آخرین زیاده گویی خود ادعا کرد که یک ائتلاف منطقه ای به رهبری ایران در حال شکل گرفتن است که پانزده کشور را شامل می شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی این ارزیابی را ارائه می دهد که رژیم ایران به اوج انزوای سیاسی در صحنه منطقه ای و بین المللی رسیده و حتی دولت پاکستان نیز با رژیم ایران درباره موضوع های مختلف در جدال می باشد.
سپاهی محسن رضایی، در توجیه این ارزیابی رویاگونه، افزوده گفت: «هنگامی که یک ایران بزرگ، در شمال خلیج فارس و دریان عُمان با بیش از پانزده کشور شکل بگیرد، خواهد توانست در صحنه بین المللی دخالت جدی داشته باشد».
محسن رضایی که در همایشی در “دانشگاه پیام نور” در پاکدشت سخن می گفت، از جمله اظهار داشت: «غرب پس از انرژی و نفت، نگران پانزده کشوری است که در همسایگی ایران قرار دارند».
وی از این کشورها نام نبرد، ولی گفته می شود که عمده منظور او جمهوری های جدا شده از اتحاد شوروی مانند تاجیکستات، ازبکستان و ترکمنستان است. یادآوری می شود که کوتاه مدتی پس از اعلام استقلال این جمهوری ها، آن ها برای همکاری فرهنگی و اقتصادی با ایران ابراز آمادگی کردند، ولی خیلی زود دریافتند که هدف رژیم ایران در ورود به آن سرزمین ها تلاش برای برانداختن رژیم های کنونی و برپایی یک حکومت اسلامی است.
به دنبال این ارزیابی بود که اکثر جمهوری ها روابطه خود با رژیم یاران را محدود کردند و تصور نمی رود که اکنون حاضر شوند با رژیم ایران یک ائتلاف منطقه ای به وجود آورند.
تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل در فرصت های متعدد گفته بود که اگر رژیم ایران از شعارهای دینی دست بر می داشت و به هدف زنده کردن فرهنگ فارسی در کشورهای آسیای میانه و جمهوری های پیشین شوروی به فعالیت صادقانه می پرداخت، می توانست یک ائتلاف پرقدرت منطقه ای برپا سازد و ایران را به یک قدرت بزرگ و سازنده در منطقه و جهان مبدل کند. ولی رژیم ایران با فتنه گری های منطقه ای، نه تنها این فرصت را از دست داد، بلکه به اوج انزوای سیاسی در خاورمیانه رسید و تنها دوست رژیم، دولت آشوب زده سوریه و حوثی های یمن هستند.