رییس جمهوری پیشین کلمبیا “کشور مستقل فلسطین” را به طور محرمانه برسمیت شناخت. جانشینش آن را باطل می کند

در کشور کلمبیا فاش شد که رئیس جمهوری آن یک روز پیش از پایان دوران خدمتش، فلسطینی ها را به طور محرمانه، به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته است. ولی دولت جدیدی که از امروز (پنجشنبه) قدرت را در کلمبیا به دست گرفت، اعلام کرد که در این تصمیم تجدید نظر خواهد کرد و تصمیماتی خواهد گرفت که با منافع ملی آن کشور همخوانی داشته باشد.

انتشار این خبر در بوگوتا Bogota پایتخت کلمبیا موجب شگفتی بسیار شد. زیرا کلمبیا با اسرائیل و ایالات متحده دوستی نزدیک دارد و دولت قبلی این تصمیم را  به طور محرمانه و بدون آن که آن را افشا سازد اتخاذ کرده است.

رئیس جمهوری پیشین کلمبیا، پرزیدنت مانوئل خوان سانتوس Manuel Juan Santos در گذشته بارها نسبت به اسرائیل ابراز دوستی کرده بود و معلوم نیست که چرا این تصمیم را گرفته و حتی آن را علنی نساخته بود.

رئیس جمهوری جدید، پرزیدنت ایوان دوکه Ivan Dukeh پس از تحویل گرفتن این مقام و آگاهی از تصمیم رئیس جمهوری پیشین، فورا آن را باطل ساخت و اعلام داشت که دولت جدید بر حسب منافع ملی تصمیم گیری می کند و باید این موضوع را مورد بازنگری قرار دهد.

وزارت خارجه کلمبیا متن نامه رئیس جمهوری پیشین را انتشار داد که در آن آمده است: «فلسطینیان حق دارند از یک کشور مستقل و آزاد و دارای سیادت و حق حاکمیت برخوردار باشند و در عین حال اسرائیل نیز حق دارد در کنار همسایگان خود، از امنیت و صلح برخوردار باشد.

در همین حال، در کشور همسایه کلمبیا، یعنی برزیل، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری اعلام کرد که اگر برنده شود، سفارت فلسطین را در کشور خود خواهد بست و با اسرائیل روابط بسیار دوستانه تری برقرار خواهد ساخت.

این نامزد ریاست جمهوری که جائیر بولسونرو Jair Bolsonero نام دارد و از رهبران گروه راست در برزیل می باشد گفت که دنیا از ترور فلسطینی خسته شد و اگر او به ریاست جمهوری برسد، یکی از نخستین اقداماتش بستن سفارت فلسطین در برزیلیا Brezilia خواهد بود. او گفت که کوتاه مدتی پس از آن، سفارت برزیل در اسرائیل را از تل آویو به اورشلیم منتقل خواهد ساخت.