سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید:با گذشت ۱۵ سال از کشته شدن خانم زهرا کاظمی عاملان قتل او از جمله سعید مرتضوی همچنان از مجازات معاف هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید با گذشت ۱۵ سال از کشته شدن خانم زهرا کاظمی روزنامه نگار ایرانی کانادایی در زندان اوین شکنجه گران و آمران و عاملان قتل او از جمله سعید مرتضوی همچنان از مجازات معاف هستند.

گزارشگران بدون مرز ۱۹ تیرماه در بیانیه ای می گوید: مرگ خانم زهرا کاظمی در زندان نماد روشنی از نقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی است.

او هم زن و هم  یک روزنامه نگاربود. روزنامه نگاری که می خواست افکار عمومی جهان را از شرایط غم انگیز زندانیان اوین آگاه کند.

زندانی که نماد سرکوب بیرحمانه رژیم حاکم بر ایران است.خانم کاظمی در حالی بازداشت شد که در برابر زندان اوین در حال عکس برداری و تهیه گزارش از خانواده های زندانیان بود.

درگذشت او در زندان به تنش های شدیدی در روابط ایران و کانادا انجامید. به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز آمران و عاملان قتل خانم کاظمی همچنان از مجازات و تعقیب قضایی معاف هستند.

این نهاد ناظر بر آزادی بیان و رسانه ها به طور مشخص به سعید مرتضوی دادستان وقت اشاره می کند که ظاهراً در زندان به سر می‌برند و به تعبیر گزارشگران بدون مرز مسئول جنایت های بسیاری علیه روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران است.

سعید مرتضوی از متهمان اصلی پرونده شکنجه و قتل شماری از معترضان سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک تنها به دو سال زندان محکوم شده است. با این حال در پرونده زهرا کاظمی هیچ گونه اتهامی علیه سعید مرتضوی مطرح نشده است.

هرچند در اسفند ماه سال پیش دادستان تهران گفته بود دیوان عالی کشور اجازه داده درباره نقش او در این پرونده تحقیقات دوباره انجام شود. اواخر سال پیش علی یونسی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی گفته بود که دو کارشناس وزارت اطلاعات در پی بازجویی از زهرا کاظمی اعلام کردند که او به لحاظ فنی و علمی جاسوس نیست با این حال سعید مرتضوی دادستان وقت تهران اصرار داشت که زهرا کاظمی جاسوس است و با گرفتن پرونده از وزارت اطلاعات آن را به اطلاعات نیروی انتظامی واگذار کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای اعلام داشت مدیر کل زندانهای استان تهران گفته است سعید مرتضوی را نمی‌توان در کنار دیگر زندانیان نگاه داشت و او در بند ۲۴۱ زندان اوین است. جمهوری اسلامی بسیار آسان دست و پای آفتابه دزد ها را میبزد.دختر هنرمندی را که هنرش را به معرض دید هموطنانش  قرار داده مجرم میخواند و وادار به اعتراف می‌کند. اما دزدان میلیاردی و قاتلانی مانند سعید مرتضوی و قاری قرآن وابسته به بیت رهبری را در پناه خود میگیرد.