سرنوشت برجام؛ یک پرسش همگانی

اکنون همگان می‌پرسند که سرنوشت توافق اتمی موسوم به برجام چه خواهد شد! اینک چند هفته است که گزارش‌هایی در مورد تماس های علنی و مخفی بین نمایندگان ارشد سه کشور اروپایی و ایالات متحده انتشار می‌یابد که هنوز معلوم نیست چگونه پایان خواهد گرفت و به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

«برایان هوک»، مذاکره کننده وزارت خارجه آمریکا برای بازبینی توافق اتمی ایران، روز چهارشنبه گفت «مذاکرات سازنده ای با بریتانیا، فرانسه و آلمان داشتیم، ولی هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در برجام خواهیم ماند یا نه.»

برایان هوک گفته که هرچند مذاکرات با آن سه کشور اروپایی سازنده بوده ولی هنوز به نقشه ای که بتواند نشان دهد در صورت شکست و یا رسیدن به بن بست، توان اجرای آن را داشته باشیم، نرسیده ایم.

مدیر برنامه ریزی  سیاسی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفته که تهران به تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، پایبند بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر تعهدات ایران و راستی آزمایی آن است. این آژانس در سه سال گذشته همواره پایبندی تهران به این توافق را تایید کرده است.

آقای هوک در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است که وظیفه مسئولان حکم می‌کند که برای هر موقعیتی آماده باشیم و همینطور در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، به فکر نقشه احتمالی باشیم. وی افزود، در دو مسیر موازی این امر را دنبال می‌کنیم. این مقام آمریکایی گفته که هفته گذشته دو مذاکره در این مورد داشته است، یکی روز پنجشنبه با آلمان، بریتانیا و فرانسه در برلین و بعدی روز جمعه در وین پایتخت اتریش با گروهی که مشغول بررسی روند اجرای برجام است.

آقای هوک اظهار داشت: «ورای مسئله مرتبط با توافق اتمی، آمریکا همچنین در وین مذاکراتی دوجانبه با ایران داشته و در آن درخواست کرده که شهروندان ایرانی-آمریکایی ِ زندانی در ایران آزاد شوند».

ایران و شش قدرت جهانی در سال ۹۴ به توافقی برای پایان دادن به مناقشه هسته ای تهران دست یافتند که طبق این توافق (برجام)، ایران پذیرفت فعالیت های اتمی‌اش را محدود کند و در مقابل، تحریم های هسته ای علیه تهران رفع شود.

 

یک دیدگاه

  1. به نام خدا.آقای رئیسی گفته من خودم چک پاس کنم یه چند تا لختی مثل روسیه و چین که بیارم این چک پاس میشه زیر چکا امضا کردن حالا من نمیدونم

Comments are closed.