سرنوشت برجام نیمه جان چه خواهد شد؟آیا بایدن و اروپا میتوانند برجام و رژیم ملایان را نجات دهند؟

این دور از مذاکرات اتمی میان رژیم اسلامی و کشورهای غربی همچنان ادامه دارد و برخی از کارشناسان و آگاهان این گمان را مطرح می کنند که با وجود اختلاف نظرها به نظر می رسد که  احتمال رسیدن به توافق قوی تر شده است اما در عین حال دیگر کارشناسان این تلاش های اروپا را مضحک و بی نتیجه می دانند.

رژیم ملایان در این دور از مذاکرات بر دو نکته تاکید دارد نخست دادن تضمین های اقتصادی به این معنی که رژیم بتواند نفت ایران را بفروشد و از طریق سیستم های بانکی بتواند ارز حاصل از آن را دریافت کند.امری که به دلیل تحریم های اقتصادی تاکنون ناممکن بوده است.

دوم اینکه از آژانس اتمی می خواهد تا تحقیق و پاسخگویی رژیم درباره مکان های مشخص در ایران را که در آن فعالیت های اتمی انجام گرفته است را از دستور کار خود خارج کند.

آگاهان امور بر این باور هستند که طرف اروپایی تا حد قابل قبول برای رژیم اسلامی خواست های اقتصادی را برطرف کرده و در این باره قول هایی داده است اما درباره خواست آنها برای صرف نظر کردن از تحقیق و پاسخ درباره مکان های مشکوک امری است که به آژانس اتمی مربوط است و کشورهای اروپایی نمی توانند در این زمینه دخالت کنند.

این کارشناسان می گویند که اصرار رژیم اسلامی برای کوتاه آمدن آژانس اتمی می تواند راه را برای رسیدن به توافق مسدود کند چرا که در این باره آژانس و رژیم به توافق رسیده بودند که در مدت ۶ ماه آژانس اتمی رژیم درباره این سایت ها و سوالات موجود پاسخ هایی را ارائه کند که تاکنون اقدامی در این باره صورت نداده است.

آنتونیو گوترش روز گذشته(یکشنبه)گفت که گفتگوهای وین با رژیم اسلامی برای سازمان ملل از اهمیت زیادی برخوردار است.

محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: دست جمهوری اسلامی در مذاکرات پُر است و باید طرف غربی از خواسته‌های غیرمنطقی پرهیز کند تا امکان توافق محقق شود

امیر عبداللهیان رسیدن به توافق را در گرو انعطاف پذیری ایالات متحده دانست.

هلویز فایه، کارشناس مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل اذعان می‌کند که اگرچه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از گفت وگوی ده روز پیش با رئیسی همچنان معتقد است که توافق امکان‌پذیر است، اما به نظر می‌رسد که این احتمال بیش از پیش اندک به‌نظر می‌رسد.

در حال حاضر یک گره اساسی در گفتگوها درخواست ایران برای کنار گذاشتن پرونده های باز شده این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

در همین باره جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس رژیم : قرار نیست جمهوری اسلامی تاسیسات هسته‌ای خود را اوراق کند و نظارت فراپادمانی و فراپروتکل الحاقی را هم بپذیرد اما طرف غربی تضمین ندهد.

لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در این باره در توئیتر نوشت: برای من بسیار بعید است که گروه ۱+۵ به درخواست کنونی ایران برای پایان تحقیقات آژانس در مورد سایت های هسته ای در ایران عمل کند.

وی نوشت: برای پایان گفتگوها تاریخی مشخص نشده ولی پایان دادن به تحقیقات در ایران به تصمیم آژانس اتمی بستگی دارد. برای چنین کاری هم مذاکره بین ایران و آژانس لازم است که در حال حاضر نه برای چنین مذاکراتی تاریخی مشخص شده و نه اصلاً حرف آن زده شده است.

وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بر شرط خود مبنی بر پایان یافتن تحقیقات و سوالات آژانس درباره سایت‌ها و فعالیت‌های مشکوک اتمی بیشتر تاکید کرده است.

این در حالی است که تیم بایدن در طول ماه های گذشته بیشترین تلاش را انجام داد تا بتواند رژیم را متقاعد سازد که به میز مذاکره بازگردد و اکنون نیز بایدن و تیم او هستند که از اروپا درخواست میکنند که آنها بتوانند مقام های رژیم را بر سر میز مذاکره بیاورند.

هنوز مشخص نیست که سرنوشت برجام نیمه جان چه خواهد شد و آیا بایدن و تیم او موفق خواهند شد که برجام را زنده کنند تا به تبع آن رژیم اسلامی را  از مرگ حتمی نجات دهند؟