سفارتخانه اسرائیل در منامه، در نخستین سفر رسمی وزیر خارجه اسرائیل به بحرین، رسما گشایش می یابد

با گذشت یک سال از پیمان صلح اسرائیل و بحرین، که به “پیمان ابراهیم” شهرت یافته، وزیر خارجه اسرائیل یائیر لپید امروز (پنجشنبه) وارد منامه شد تا نخستین سفارتخانه اسرائیل در آن امیرنشین را بگشاید.

بحرین در چهار دهه اخیر به طور مدام هدف عملیات تخریبی رژیم ایران بوده که علنا خواستار برافتادن خاندان آل خلیفه و جایگزینی آن با یک اسلام اهل تشیع بوده است. ولی همه این تلاش ها خنثی گردیده و دولت منامه توانسته است عوامل تخریبی شیعه را که توسط رژیم ایران هدایت می شدند، خنثی کند.

این نخستین سفر یک مقام ارشد اسرائیلی به جزیره ای می باشد که در جنوب خلیج فارس قرار دارد و عضو شورای همکاری خلیج فارس است که با شرکت هفت کشور عربی دیگر و در راس آن ها عربستان سعودی برپا شده است.

یائیر لپید در چارچوب دیدار کوتاه از بحرین، و علاوه بر گشایش سفارتخانه اسرائیل در منامه، با همتای بحرینی خود و همچنین مقامات ارشد دیگر گفتگو خواهد کرد.

در گذشته مناسبات دوستانه ای بین بحرین و یهودیان خارج از اسرائیل وجود داشته و حتی یک جامعه کوچک یهودی در آنجا زیست می کند. ولی در یک سالی که از امضای پیمان صلح می گذرد، شمار یهودیان و به ویژه بازرگانان رو به افزایش است و یک جامعه پویای یهودی در بحرین به وجود می آید.

مهمترین دیدار سیاسی وزیر خارجه اسرائیل در منامه، گفتگو با عبدالطیف الزیاین همتای بحرینی او خواهد بود، که در آن، راه های گسترش مناسبات دوستانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این سفر، چندین قرارداد همکاری در امور اقتصادی و بازرگانی و تکنولوژی بین دو کشور امضا می شود.

رویداد مهم دیگر آن است که شرکت هواپیمایی ملی بحرین، موسوم به “گالف ایر” از بعدازظهر امروز پروازهای منظم خود به اسرائیل را آغاز می کند و احتمال دارد که وزیر خارجه اسرائیل با همان هواپیما به اسرائیل باز گردد.

صلح اسرائیل با بحرین و همکاری های دو کشور که به سود مردمان آن ها و دیگر کشورهای منطقه می باشد، یک اهمیت نمادین نیز دارد و آن، هویت بحرین است که در گذشته مورد مطالبه کشور ایران بوده، و از هنگام به روی کار آمدن حکومت اسلامی، رژیم کوشیده است این جزیره که نود درصد از مردم آن شیعه هستند به طرف خود بکشاند. ولی شکست رژیم در این تلاش در حدی بوده که اکنون بحرین یکی از دوستان خوب اسرائیل در آب های خلیج فارس محسوب می شود و دو کشور می توانند برای خنثی کردن توطئه های رژیم ایران همکاری های سازنده ای داشته باشند.

آقای منشه امیر در پاسخ به پرسش آقای ناصر اعتمادی، در مصاحبه ای که از رادیو فرانسه پخش شد، پیمان های صلح بین اسرائیل و امیرنشین ها و همچنین همکاری با جمهوری آذربایجان را امری مهم دانست. آقای امیر میگوید: در حالی که رژیم ایران می کوشد از طریق کمک رسانی به حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی فلسطینی در غزه و استقرار نظامی در سوریه، اسرائیل را از هر سو محاصره کند، اسرائیل متقابلا در مرزهای شمالی و جنوبی ایران دوستان خوبی پیدا کرده است.

یادآوری می شود که در عراق نیز هفته پیش همایشی با حضور سیصد تن از شیوخ و شخصیت های عراقی برگزار شد که همگان خواهان صلح و دوستی با اسرائیل شدند.

سفارتخانه اسرائیل در امارات عربی متحده نیز ماه گذشته طی مراسم رسمی و علنی گشایش یافت.