سفیر انگلیس در تهران: رژیم ایران نفت را برای رساندن به نهادهای تحریم شده، حمل می کرد

سفیر بریتانیا در  ادامه توییت خود، نوشت: «اروپا تجارت نفت ایران را تحریم نکرده است. ولی هرگونه انتقال نقدی و غیرنقدی به نهادهای تحریم شده از طریق اروپا غیر قانونی است.»

سفیر بریتانیا در تهران اعلام کرد که جبل‌الطارق حق داشت نفتکش‌ گریس ۱ را که حامل نفت به سوریه بود  توقیف کند، زیرا قرار بود نفتی که حمل می کند، به دست نهادهایی برسد که مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار دارند. اما مقامات ایرانی گفتند که فروش و حمل نفت به سوریه به هیچ‌کس ربطی ندارد. سفیر انگلیس همچنین تائید کرد که رژی ایران در این زمینه تعهد سپرده است و باید به آن عمل کند

سفیر بریتانیا راب مک‌ایر در واکنش به موضعگیری ایران که بریتانیا حق نداشته است که کشتی گریس وان را توقیف کند ، در صفحه توییتر خود به زبان فارسی نوشت «شواهد روشن است: قصد فرستادن نفت به نهاد‌های تحریم شده‌‌ی سوریه بوده است وکشتی گریس ١ بدون مجوز (فاقد پرچم) بوده است. جبل‌الطارق حق داشته است آن را توقیف» کند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران گفته بود:   «مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟»

سفیر بریتانیا در  ادامه توییت خود، نوشت: «اروپا تجارت نفت ایران را تحریم نکرده است. ولی هرگونه انتقال نقدی و غیرنقدی به نهادهای تحریم شده از طریق اروپا غیر قانونی است»  . به گفته مک‌ایر، «کشتی گریس ١ در قلمرو اروپا بوده و این امری غیر قابل انکار است.»

نفتکش گریس ۱ حدود یک ماه پیش،  به دلیل «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه»، از سوی نیروی دریای بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

در خلال تصمیم‌گیری دیوان عالی جبل‌الطارق در این زمینه، وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف شد، اما دادگاه جبل‌الطارق این درخواست را نپذیرفت و حکم به رفع توقیف نفتکش گریس ۱  داد.