سفیر روسیه در تهران:شما در جنگ با عراق یک شعار داشتید «جنگ، جنگ تا پیروزی»، شعار ما در عملیات نظامی در اوکراین همین است

‏لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران امروز(چهارشنبه)طی سخنانی درباره جنگ در اوکراین تهاجم به خاک اوکراین را عملیات ویژه نظامی نامیده و  گفت: حضور روسیه در اوکراین، عملیات ویژه نظامی است و حمله نظامی نیست. آمریکا سال‌هاست در اوکراین سلاح‌های شیمیایی تولید می‌کند و به زودی این موضوع را فاش خواهیم کرد.

‏وی در ادامه صحبت های خود درباره جنگ در اوکراین و سیاست روسیه در این باره همچنین گفت: شما در جنگ با عراق یک شعار داشتید «جنگ، جنگ تا پیروزی»، شعار ما در عملیات ویژه نظامی در اوکراین همین است. ما تا رسیدن به اهدافمان در اوکراین، این عملیات را ادامه می‌دهیم

سفیر روسیه در تهران درباره پرونده اتمی رژیم ایران نیز صحبت کرده و در این باره گفت: روسیه در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ نقش قابل توجهی داشت. ما می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است.

اشاره وی به درخواست روسیه در لحظات نهایی شدن توافق دوباره با رژیم اسلامی است که از ایالات متحده تقاضای ضمانت نامه کتبی نمود و در مقابل دولت فرانسه روسیه را متهم کرد که دست به باج خواهی می زند.

در همین زمینه علی مطهری،‌ نایب ‌رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، می‌گوید روسیه «بدش نمی‌آید» که ماجرای برجام طولانی شود و نفوذ مسکو در بدنه حاکمیت جمهوری اسلامی به اندازه‌ای است که برخی «حقایق تاریخی» حتی از کتاب‌های درسی حذف شده‌اند.

مطهری در گفت‌و‌گو با وب‌سایت ساعدنیوز، سیاست روسیه در قبال برجام را «جوانمردانه» ندانسته و اضافه کرده است که «روسیه می‌خواهد ایران همچنان تحت تحریم‌های غرب بماند [تا این کشور] فرصتی برای حل مشکل اوکراین پیدا کند.»

به گفته وی، روسیه بعد از حمله به اوکراین، در تلاش است از درگیری موجود میان غرب و ایران در خصوص برجام به «نفع خودش» در ماجرای اوکراین استفاده کند و فکر می‌کند که اگر برجام احیا شود، «غرب و در راس آن، آمریکا از یک موضوع مهمی فارغ خواهد شد و بر روی موضوع اوکراین متمرکز می‌شود.»

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین مقام های عالی رژیم از جمله علی خامنه ای رهبر حکومت در سخنرانی های خود از به کار بردن لفظ حمله نظامی در مورد روسیه به خاک اوکراین امتناع ورزیده و یورش روسیه به خاک اوکراین را واکنشی به اقدامات ایالات متحده در این کشور می دانند.

این امر خود نمونه آشکار وابستگی بیش از پیش رژیم اسلامی به روسیه بوده چرا که حکومت اسلامی در منطقه و جهان به جز روسیه و تا حدودی چین دوست و یاری ندارد و روسیه نیز تلاش می کند تا از رژیم اسلامی به عنوان کارتی برای به دست آوردن امتیازات بیشتر در صحنه سیاسی جهان استفاده کند.