سپاه پاسداران از ساخت پهپادهای جدید خبر می دهد، ولی کارشناس اسرائیلی آن ها را فاقد ارزش جنگی می داند

کوتاه بودن اشاره پرزیدنت ترامپ به مساله حکومت اسلامی ایران، در نطق او برای مجمع عمومی سازمان ملل، ازن گمان را در برخی از تحلیلگران به وجود آورده که مبادا دولت او یک حمله نظامی را علیه حکومت ایران تدارک می بیند و احتمال بروز جنگ می رود.

در داخل ایران، در همان حال که جناح سیاسی حکومت، به ویژه روحانی و دستیارانش، می کوشند از شدت گیری تب جنگی خودداری ورزند، فرماندهان سپاه پاسداران به اظهارات جنگ طلبانه ادامه می دهند تا همچنان محیط خاورمیانه در حالت نظامی قرار داشته باشد.

در راستای همین سیاست است که سپاهی حسین سلامی، امروز (چهارشنبه) گفت: «روح جهاد زنده شده است، و ما هر روز قدرتمندتر شده و می توان به صورت قاطعانه تری به تعرضات دشمن پاسخ دهیم».

سلامی در رابطه با ایالات متحده ادعا کرد که آمریکا در صحنه جهانی تنها شده و ضربات زیادی متحمل گردیده و زخم هایش قابل التیام نیست.

فرمانده سپاه پاسداران این سخنان را در آیین رونمایی از شماری پهپادهای نظامی بیان داشت. سپاه پاسداران اعلام کرد که ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد به نیروی هوایی سپاه افزوده شده و این، نشان قدرتمندی آن نیروها می باشد. سپاه پاسداران یک کلیپ تبلیغاتی را نیز در این باره انتشار داده و ادعا کرده است که سراسر خاک ایران در رصد پهپادها قرار دارد.

ولی یک کارشناس امور نظامی در اسرائیل که به درخواست رادیو پیام اسرائیل این کلیپ را بررسی کرد، در واکنش گفت که پهپادهای نمایشی هیچ ارزش جنگی ندارد و بسیار ابتدایی به نظر می رسد.

این کارشناس که نخواست نامش برده شود گفت که حتی به فرض رژیم ایران به دستگاه های راداری قوی و انواع پهپادها مجهز باشد، فاقد یک شبکه ضد موشکی شبیه سامانه ختس شالوش (پیکان سه) در اسرائیل است که بتواند موشک های دشمن را رهگیری کند. او گفت: درست است که روسیه یک دستگاه سامانه پدافندی از نوع اس -۳۰۰ را به ایران فروخته، ولی معلوم نیست که این سامانه تا چه حد عملیاتی شده باشد.

او گفت که ایران یک کشور پهناور است و ارتش های خارجی همیشه این توانایی را دارند که از یک حفره هوایی عبور کرده و ماموریت خود را انجام دهند.

به گفته او، بررسی کلیپ تبلیغاتی نشان می دهد که پهپادهایی که رونمایی گردیده، فاقد امکانات و دستگاه های پیشرفته برای انجام ماموریت می باشد.

در همان حال که رژیم ایران، توسط سپاه قدس و نیروهای مزدور خود می کوشد بر کشورهای منطقه مسلط شود، سپاهی حسین سلامی ایالات متحده را به توسعه طلبی متهم ساخت و زبان به توهین علیه رهبران آن کشور گشود و از جمله گفت: «آمریکا دست از استراتژی توسعه طلبانه برنداشته و رهبران آن فاقد عقل سیاسی گردیده و به سوی زوالِ تدبیر پیش می روند».