سپاه پاسداران که در همه امور دخالت دارد، ادعا می کند که چهل درصد از بنزین مصرفی، تولید آن است

گرچه سپاه پاسداران پای خود را از هرگونه تلاش برای خاموش کردن آتش در جنگل ها کنار کشیده، ولی ادعا می کند که در پالایش بنزین تخصص یافته و حتی حاضر به صادرات بنزین به کشورهای دیگر است. ایران تا کنون بخش زیادی از بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می کرد و اکنون معلوم نیست که سپاه پاسداران، چگونه پالایشگاه برپا ساخته و می تواند به تولید بنزین دست بزند.

پاسدار سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در این رابطه ادعا کرد که ۴۰ درصد از بنزین مورد مصرف در ایران، توسط سپاه پاسداران تولید می شود.

این پاسدار افزود: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم به تولید می‌رسد.

این مقام ارشد سپاه گفت:  این نهاد به عنوان سرمایه‌گذار به طرح ساخت پالایشگاه آناهیتا نیز ورود کرده است و بزودی مقدمات اجرایی ان را فراهم خواهد کرد.

معلوم نیست که اگر این پالایشگاه هنوز راه اندازی نشده، پس سپاه پاسداران چگونه به پالایش بنزین پرداخته و تا چه حد بنزین تولیدی می تواند قابل اعتماد باشد.

پاسدار سعید محمد همچنین از همکاری با وزارت صنایع در حوزه معدن خبر داده و گفته “در بخش معادن هم همکاری خوبی با وزارت صنعت ،معدن و تجارت در زمینه اکتشاف‌ها و باز کردن معادن خیلی مهم در جنوب کرمان و اخیرا سیستان و بلوچستان داشتیم.”

او گفت که قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان سرمایه‌گذار در “آزادراه‌های زیادی” فعال است.

مشخص نشده که سپاه پاسداران این سرمایه ها را چگونه به دست آورده و این پول ها چرا مستقیما در اختیار دولت قرار نگرفته است.

رسانه های داخلی نزدیک به سپاه پاسداران در این باره نوشته اند: یکی دیگر از طرح‌هایی که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام آن را بر عهده گرفته، پالایشگاه آناهیتا است. قرار است یک پالایشگاه نفت با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه باشد و در استان کرمانشاه ساخته شود؛ طرح ساخت آن در سال ۱۳۸۵ تصویب و عملیات ساخت آن ظاهراً از سال ۱۳۹۱ آغاز شده، ولی هنوز یک زمین فنس کشی شده و فاقد هرگونه سازه‌ای است. در ابتدا سهامدار اصلی این طرح شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی یا شستا با ۵۵ درصد سهم بود و صندوق بازنشستگی کشوری با ۲۵ درصد و شرکت پالایش نفت کرمانشاه با ۲۰ درصد دیگر سهامداران طرح بودند که پس از اینکه شرکت پالایش نفت کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار شد، این ۲۰ درصد به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به نمایندگی از دولت واگذار شد.

در ابتدا قرار بود که شستا مسئولیت ساخت این پالایشگاه را برعهده گرفته و عملیات عمرانی آن را به پایان برساند، اما عملیات عمرانی این پالایشگاه به صندوق بازنشستگی واگذار، و در ادامه به وزارت نفت سپرده شد و اینک ۱۴ سال پس از کلنگ زنی، برای به سرانجام رسیدن، به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده تا این  پالایشگاه را که ۱۴ سال بر روی کاغذ مانده را به تاسیساتی قابل بهره برداری و در خدمت کشور تبدیل کند.

یاد اور می شود،قرارداد توسعه  یکی از فازهای منابع گاز پارس جنوبی را سپاه پاسداران به زور از دولت گرفت و به کمپانی چینی سپرد که ان شرکت نیز پس از ۱۰ سال اعتراف کرد، قادر به ادامه و تکمیل پروژه نیست. ولی سپاه در جریان این معامله سود کلانی به جیب زد.

یک دیدگاه

Comments are closed.