سیاستمدار اسرائیل: تا دو ماه دیگر باید حمله آغاز شود. سران چهار کشور غربی: ایران از رفتار کنونی دست بردارد

یک سیاستمدار اسرائیلی توصیه می کند که اگر تا پایان سال میلادی کنونی، دو ماه دیگر، تلاش های بین المللی برای متوقف ساختن برنامه های اتمی ایران به نتیجه نرسد، اسرائیل ناچار خواهد بود خود به تنهایی وارد میدان شده و این وظیفه ملی را انجام دهد.

صخی هنگبی، از رهبران حزب لیکود و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی اسرائیل یادآور شد که اگر بمب اتمی رژیم ایران، برای ایالات متحده جنبه یک خطر راهبردی دارد، برای اسرائیل یک خطر موجودیتی محسوب می شود و منتظر ماندن صلاح نیست و هنگام عمل فرا رسیده است.

در گزارش ها آمده است که نیروهای نظامی و دفاعی اسرائیل، از هم اکنون خود را برای چنین روزی آماده می سازند و رژیمایش دفاع پشت جبهه که در ابعاد گسترده ای در اسراییل به عمل خواهد آمد، و همچنین خبری دایر بر این که جنگنده های اسرائیلی تمرینات پروازهای دوربرد خود را از سر گرفته اند، همگی ممکن است نشان آن باشد که هنگام عمل نزدیک می شود.

در همین حال، بیانیه مشترک سران ایالات متحده و کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان که در حاشیه همایش بیست کشور صنعتی جهان در رم برگزار گردید، بسیار شدید لحن تر از بیانیه های پیشین در مورد فعالیت های خطرناک اتمی ایران بود.

دولت های غربی هنوز تصمیم نگرفته اند علیه اتم رژیم ایران به یک اقدام قاطع و عملی دست بزنند، ولی بر شدت کلام خود افزوده اند.

در بیانیه مشترک آمده است که پیشرفت های مداوم رژیم ایران در گسترش فعالیت اتمی بر دشواری مذاکرات و امکان رسیدن به توافق افزوده است و امیدها را تضعیف می کند.

چهار کشور در بیانیه خود تایید می کنند که پرداختن به غنی سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی و همچنین تولید فلز اورانیوم، هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و همه این ها به هدف مصارف نظامی می باشد و امری وخیم است.

وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن نیز دو روز پیش گفته بود که  آمریکا به بهره گیری از همه توان خود، اجازه نخواهد داد که برنامه پهپادی حکومت ایران همچنان به پیشرفت ادامه دهد. رژیم ایران متهم است که با کمک پهپادهای خود به عملیات جنگی پرداخته و قرارگاه های آمریکایی و مواضعی در خاک عربستان و حتی کشتی بازرگانی مرسر اینترنت را مورد حمله قرار داده و از این رو باید جلو پیشرفت آن را گرفت.

رهبران چهار کشور غربی در ادامه بیانیه خود نوشتند که از هنگام کناره گیری رژیم ایران از مذاکرات برجامی در وین، یعنی حدودا از چهار ماه پیش، عملیات تحریک آمیز اتمی را شدت بخشیده است.

رهبران چهار کشور غربی در بیانیه مشترک خود از ابراهیم رئیسی خواسته اند که هرچه زودتر به میز مذاکرات باز گردد و از افزایش خطراتی که به نفع هیچ کشوری نیست، جلوگیری کند.