سیاست رسمی روسیه: نیروهای مسلح ایران و حزب الله باید از سوریه بیرون روند

در همان حال که حکومت اسلامی ایران ممکن است بخش اعظم نفوذ خود در عراق را از دست بدهد، این احتمال نیز وجود دارد که حکومت ناچار شود سوریه را نیز با دست خالی ترک گوید.

این احتمال پس از آن مطرح گردید که یک نماینده بلندپایه روسی به خبرنگاران گفت که پس از تثبیت اوضاع در سوریه، افراد سپاه قدس ایران و حزب الله لبنان نیز باید آن کشور را ترک گویند.

از سه سال پیش که روسیه وارد صحنه نظامی سوریه گردید، همیشه این احتمال مطرح بوده که حکومت ایران ناچار گردد با دست خالی سوریه را ترک گوید و همه پول های کلانی که رژیم در آن کشور هزینه کرده است به هدر رود.

دیپلمات بلندگایه روسی، الکساندر لاورنتیف Lavrentif که از سوی وزارت خارجه روسیه سرپرست امور سوریه می باشد، به خبرنگاران گفت که خواسته پرزیدنت ولادیمیر پوتین در مورد لزوم بیرون رفتن همه نیروهای خارجی از سوریه، افراد سپاه قدس و حزب الله لبنان را نیز شامل می گردد.

پرزیدنت پوتین سه روز پیش (پنجشنبه) گفته بود که با تثبیت اوضاع در سوریه، همه نیروهای خارجی باید خاک آن کشور را ترک گویند. پوتین به نام کشور خاصی اشاره نکرده بود، ولی اکنون دستیار نزدیک او در امور سوریه، می گوید که این سیاست روسیه، نیروهای حکومت اسلامی ایران و حزب الله لبنان را نیز شامل می شود.

خروج نیروهای حکومت ایران از سوریه، یکی از خواست های اصلی اسرائیل بوده و هست. نخست وزیر اسرائیل قاطعانه گفته است که دولت اورشلیم بیشترین تلاش خود را برای خروج سپاه قدس و حزی الله از سوریه به عمل خواهد آورد و نخواهد گذاشت که خاک آن کشور به پایگاه حکومت ایران برای دست اندازی به اسرائیل مبدل شود.

حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفته بود که “نیروهای اسلامی” خواهند توانست از خاک سوریه، اسرائیل را از بلندی های گولان بیرون رانند و آن گاه سراسر اسرائیل را به تصرف درآورند، و مردم اسرائیل از راه دریا پا به فرا نهند.

آگاهان سیاسی در اسرائیل می گویند که روسیه بسیار مایل است که با تمام شدن ماجرا در سوریه، نیروهای وابسته به ایران خاک آن کشور را ترک گویند تا روسیه تنها کشوری باقی بماند که در سوریه دارای پایگاه می باشد. روسیه پیش از خیزش مردمی در سوریه نیز، دو پایگاه دریایی در بندر لاذقیه و بندر طارطوس در سوریه داشت، که بعید می نماید در آینده از آن صرفنظر کند.

به گفته آگاهان، این واقعیت که پرزیدنت پوتین دست اسرائیل را در حمله به مواضع سپاه قدس در سوریه بازگذاشته آن است که نیروهای پاسداران ایران و افراد تحت فرماندهی آن، به دست اسرائیل در معرض تهدید نظامی قرار گیرند. چنین شیوه ای برای روسیه بسیار راحت تر است و در همان حال، راه را برای ادامه دوستی و همکاری و بازرگانی با حکومت ایران نیز همچنان باز می گذارد.

سرپرست امور سوریه در وزارت خارجه روسیه، در سخنان خود، از یک یک کشورهای خارجی که باید نیروهای خود را از سوریه بیرون برند نام برد، ولی به خود روسیه اشاره ای نکرد. او گفت: «سیاست اعلام شده توسط پرزیدنت پوتین همه نیروهای خارجی را در بر می گیرد و شامل ایالات متحده، ترکیه، حکومت اسلامی ایران و حزب الله لبنان می گردد».

این نخستین بار است که یک مقام ارشد روسی، به طور علنی از لزوم خروج نیروهای حکومت ایران از سوریه سخن می گوید.

از هنگام به روی کار آمده حکومت خمینی در ایران، شعار وی آن بود که به عراق و سوریه دسترسی داشته باشد، تا از آن جا بتواند خود را به کنار مرزهای اسرائیل برساند. یکی از شعارهای جنگ هشت ساله با عراق آن بود که “راه قدس از کربلا می گذرد”.

حکومت ایران هنوز نسبت به سخنان دیپلمات بلندپایه روسی که سیاست اعلام شده از جانب پرزیدنت پوتین را تشریح کرد، واکنشی نشان نداده است.