سینما رکس و ساختمان متروپل در آبادان.تفسیر سیاسی هفته؛نوشته،منشه امیر

فروپاشی طبقاتی از ساختمان متروپل در آبادان مردم ایران را به یاد آتش سوزی در سینما رکس در همان شهر انداخت.

دوران کوتاهی پیش از انقلاب یا آنچه در واقع کودتای اسلامی  روح الله خمینی میباشد رخ داد.

سینما را به آتش کشیدند همانگونه که بانک ها و مراکز دیگر را به آتش کشیده بودند و این بار موجب قتل بیش از ۴۰۰ نفر تماشاچی شدند.

مردمانی که برای دیدن فیلم رفته بودند و زنده زنده در آتش سوختند و بعد دستگاه‌های تبلیغاتی خمینی و دیگر گروه‌های وابسته به آن این جنایت را به دولت پادشاهی ایران نسبت دادند و خشم ملت را برانگیختند و یک شتاب بیشتری بخشیدند به روند انقلاب و به هدف خود دست یافتند و حکومت پیشین بر افتاد.

این بار یک ساختمان مسکونی -بازرگانی در همان شهر است که فرو می پاشد.

این حادثه نشان دزدی و ارتشاء و بی سلیقه گی و بی کفایتی و بی عرضگی حکومت و تمام افرادی است که به آن حکومت وابسته هستند و خشم مردم آبادان و دیگر شهرها را برانگیخته است و اعتراضات مردمی همچنان ادامه دارد و همگان از خود می‌پرسند که آیا همانگونه که آتش سوزی در سینما رکس که به دولت پادشاهی ایران نسبت داده شد و باعث شتاب در سقوط حکومت گردید این بار هم فروپاشی متروپل فروپاشی حکومت کنونی را شتاب  خواهد بخشید و این احتمال بسیار قوی می باشد به شرط آنکه این تظاهرات ادامه پیدا کند و تداوم داشته باشد و روزها و هفته ها ادامه یابد تا به نتیجه برسد و شرط دیگران است که مردم ایران در سراسر کشور در این عزای بزرگ ملی شرکت کنند و صدای اعتراض خود را بلند کند و عزا عزاست امروز به راه اندازند و علیه خامنه ای شعار دهند و اقدامات دیگری که نشان دهد که مردم واقعاً حساب خود را از حکومت کنونی جدا کرده اند و آن را قبول ندارند و خواهان تغییر آن هستند.

و بی جهت نیست که علی خامنه ای که  در نطق خود یک روز پس از آن حادثه جانکاه کوچکترین اشاره‌ای به این ماجرا نکرد و کوچکترین تسلیتی به مردم داغدار آبادان نشان نداد امروز می‌بیند که هوا پس است و پس از سه روز سکوت می آید و یک پیام کوتاه در توییتر انتشار می‌دهد و ظاهراً با مردم ابراز همدردی می‌کند و می‌گوید که به همه سازمان‌های مربوطه دستور داده است که در کارهای امداد دخالت بیشتری و فعالیت بیشتری داشته باشند و مردم را نجات دهند.

یک پیام کوتاه توییتری و چه نیازی به این دستور علی خامنه ای بود که امدادگران بیایند و تلاش خود را بیشتر کنند.

با چه امکاناتی و با چه وسایلی؟!!

با کدام تجربه؟!!

اگر می‌توانستند و اگر مایل بودند در همان روز اول و ساعت اول و لحظات اول به چنین امدادرسانی می پرداختند.

اما نکردند و وسایل آن را هم نداشتند و هنگامی که مردم آمدند تا با دست خالی  افرادی را که در زیر آوار هستند نجات دهند حکومت به سرکوب آنها پرداخت.

بنابراین این پیام خامنه ای یک پیام ظاهری و مصنوعی و بی فایده و بی اساس است و کوچکترین تاثیری در نجات مردم نخواهد داشت.

فردی که این ساختمان را بنا کرد به همه جا و به همه کس پول و رشوه داده بود در غیر این صورت چگونه می توان توجیه کرد که حکومت بیشترین کوشش خود را به کار برد که او را فراری دهد و انواع دروغ ها را گفت تا مردم تصور کنند که او زیر آوار مانده است. و بعد از آن به جای آنکه این فرد را بازداشت کنند آمدند و مهندس ساختمان را بازداشت کردند که صدایش را خفه کنند و از افشاگری‌های او جلوگیری کنند تا مردم نتوانند بدانند که مسئولان واقعی این جنایت چه کسانی هستند.

اگر علی خامنه ای می آید و بیانیه کوتاه صادر می‌کند به خوبی احساس می‌شود که می داند اگر به سکوت ادامه میداد چه فاجعه ای برای حکومت به وقوع می پیوست.

اما این پیام هم تاثیری بر مردم ایران نخواهد داشت.

این پیام هم یک امر ظاهری است و هیچ کمکی به نجات آسیب دیدگان و نگون بختان نخواهد کرد.

پایه های حکومت از بیخ و بن ویران است و هیچ اقدامی از جانب حکومت برای نجات خود به نتیجه نخواهد رسید و حکومت دیگر نمی تواند کوچکترین اقدامی برای نجات خود انجام دهد و بتواند که اوضاع ایران را سر و سامان بخشد و از زجر و محنت مردم جلوگیری کند و آن را تا حدودی کاهش دهد.

نمی تواند و قدرت آن را ندارد و تجربه آن را ندارد و پول لازم را هم ندارد…

و می شنویم که ایالات متحده حاضر نشده است در برابر خواسته‌های رژیم ایران کوتاه بیاید.

حکومتی که میخواست از ایالات متحده پول بگیرد و خود را نجات دهد و برای خود اکسیژن تامین کند ولی در همین حال می خواست و تصور می کرد که بتواند به همه اقدامات تخریبی خود در منطقه و جهان ادامه دهد و همچنان مردم ایران را سرکوب کند و آنها را بکشد و آزادی بیان را به کلی نابود سازد و بکوشد با ترانه های مانند سلام فرمانده مردم ایران و به ویژه کودکان را مورد شستشوی مغزی قرار دهد.

همین سرود نیز می‌تواند نشانه و علامتی از این باشد که مردم ایران چقدر نسبت به فردی که خود را رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران می داند خشمگین هستند و او را مسئول انواع و اقسام نگون بختی های خود میدانند و خواهان برکناری او هستند.

مردم معترض ایران امروز دیگر علیه بیکاری و گرانی و تورم مالی و امور دیگر شعار نمی‌دهند بلکه مستقیما علی خامنه‌ای را مسئول می‌دانند و علیه او شعار  می دهند.

در گذشته فریاد مرگ بر خامنه ای به ندرت شنیده می‌شد ولی امروز نه فقط مرگ بر خامنه ای می گویند بلکه انواع و اقسام دشنام های ناموسی را نثار او می کنند و بار دیگر می شنویم در شعارها که شما بیهوده آمریکا را مسئول و مقصر بدبختی ها و مشکلات مردم ایران می دانید این خود شما هستید که دشمن هستید و دشمن همینجاست و دشمن خود شما هستید که ملت ایران را به این روز رسانده اید.

و اکنون باید پرسید که در ادامه چه خواهد بود؟

امروز همه چیز برای قیام همگانی در ایران آماده شده است.

همه مردم پی برده اند که این حکومت هرگز نخواهد توانست مشکلات آنها را تامین و رفع کند.

رفاه مردم ایران را تامین کند و از میزان گرسنگی ها بکاهد.

به عکس به خوبی دیده می‌شود که هر روز بر تعداد و نسبت درماندگان و فرودستان در ایران افزوده می شود.

این حکومت قادر نبوده در گذشته و امروز نیز قادر نیست که مشکلی را از مشکلات ایران حل کند.

در دوران احمدی نژاد ۷۰۰ میلیارد دلار ایران در ظرف هشت سال درآمد نفتی داشت حتی یک دلار از این مبلغ کلان را در راه رفاه مردم به کار نگرفتند.

این پول را دزدیدند تا آنجا که می توانستند و بقیه آن را به سازمان‌های ترور بیگانه پرداختند.

سپاه پاسداران را پروار تر کردند.

سپاه قدس گسترده‌تر شد تا بتواند نیاز به آرمان‌های کلونیا لیستی و استعماری حکومت ایران در کشورهای همسایه را پیش ببرد و بیشتر کنند.

امروز انتظار از ملت در داخل ایران آن است که دست اتحاد بیشتر به همدیگر بدهند و تظاهرات ادامه یابد و کوتاه نشود و شمار شرکت کنندگان هر چه بیشتر و بیشتر گردد.

اتحادی به وجود آید که بتواند قوی باشد.

در دوران پیش از به قدرت رسیدن خمینی گروه های مختلف مخالف شاه فقید ایران یک اسلحه بزرگ در اختیار داشتند و آن شبکه سراسری آخوندهای سراسر کشور بود و همچنین قدرت سازمانی حزب توده و دیگر گروه های چریکی و دست چپی در داخل ایران بود که همه جا شعبه داشتند و نماینده داشتند و تماس داشتند و ارتباطات برقرار می کردند.

امروز همین امکانات باید دوباره به وجود بیاید و اگر در گذشته چنین تکنولوژی امروزی در اختیار نبود امروز امکانات ارتباطی به حدی گسترش یافته که دیگر نیازی به آن شبکه های پیشین نخواهد بود.

یعنی بدون آن شبکه ها نیز می توان ارتباط با مردم را برقرار کرد و آنها را به هماهنگی کشاند و اعتراضات را  گسترده و متحد تر کرد و در آن صورت است که حکومت فرو خواهد پاشید.

یک نکته دیگر این که گرانی معیشت به همه آحاد ملت ایران آسیب می رساند البته هستند گروهی از دزدان و غارتگران حکومتی که درآمدها و سرمایه های بسیار سرشاری را برای خود تهیه دیده اند و آنها هرگز مشکل معیشتی نخواهد داشت مگر آن که برافتند و فرار کنند و از ایران بروند اما عامه مردم ایران از کارگر تا آموزگار از بازنشسته تا کارمند دولت از سپاهی تا بسیجی همه با مشکلات معیشتی رو به رو هستند و این مشکل همگان را در بر می‌گیرد و حتی افراد سپاه پاسداران و حتی فرماندهان میان پایه آنها را و بنابراین بعید نیست روزی که اعتصاب ها و اعتراضات مردمی گسترده تر شود افرادی و گروه‌هایی از سپاه پاسداران و بسیج و دیگر نهادهای سرکوبگر کنونی به مردم  ملحق شوند و کنار آنها علیه رژیم شعار بدهند و اسلحه خود را به سوی عاملان این فاجعه هدف گیری کنند و در آن هنگام است که حکومت حتماً فرو خواهد باشید زیرا دیگر قدرت دفاع از خود را نخواهد داشت.

با چشمان باز و با برنامه‌ریزی دقیق با هماهنگی و مدیریت و رهبری می توان این جنبش مردمی ایران را گسترده تر و فعال تر و موثرتر ساخت و اکنون هنگام آن است که این کار انجام شود و کار بسیار سخت و دشواری نیست.

امکانات اینترنتی و تکنولوژی امروزی می تواند به مردم کمک کند و حتی تاکنون بارها و بارها از سرعت اینترنت کاسته اند اما ایرانیان همیشه توانستند که آن را دور بزنند و این مشکل را حل کنند و بتوانند بار دیگر ارتباط خود را در داخل کشور و در خارج حفظ کنند و گسترش بخشند.

امروز دقایقی پس از یک رویداد مهم در داخل ایران شبکه های تلویزیونی و رسانه های خبری در سراسر دنیا فیلم آن را در اختیار دارند و برخی از این شبکه ها آن را انتشار می‌دهند و بازتاب می‌دهند و مردم در داخل ایران از حال خود و سرنوشت یکدیگر آگاه می‌شوند و همین امر است که می‌تواند آن اتحاد و همگامی و همخوانی را به وجود آورد.

هماهنگی می تواند ایجاد کرد از طریق شبکه های اجتماعی و مردم باید امیدوار باشند و مردم باید بدانند که کارد به استخوان رسیده و هرگز چنین حکومتی و چنین افراد نالایق نخواهند توانست ملت ایران را از این مخمصه نجات دهند حتی اگر بخواهند امکانات آن را ندارند و تجربه را ندارند و نمی دانند که چه کار باید کرد و همچنین وضع حکومت به حدی وخیم است که هیچ دارویی برای درمان این درد در صندوق خود در اختیار ندارد.

پیام علی خامنه ای… یک پیام توییتری و کوتاه نشان می‌دهد که خود او نیز چقدر می داند و احساس می‌کند که وضع رژیم خطرناک است و مردم خسته شده‌اند و مردم علیه خود او فحش های ناموسی می دهند و اگر این اعتراضها ادامه یابد و گسترده تر شود و تداوم داشته باشد آنگاه مطمئن  باشید که رژیم دیگر نخواهد توانست تداوم یابد و به موجودیت خود ادامه دهد.

امروز بیش از هر زمان دیگر مردم ایران هستند که سرنوشت خود را به دست دارند و باید از این فرصت با بینش صحیح و با برنامه‌ریزی دقیق استفاده کنند و امکانات بسیار است.

مردم باید بخواهند و عمیق تر بخواهند و جدی تر بخواهند و آنگاه  می توانند راه حل را پیدا کنند.

و روزی که این حکومت برافتد امید آن است که رژیمی در ایران به کار بیاید که بتواند و بخواهد مشکلات مردم ایران را حل کند و ایران زمین را از این مصیبت عظما رهایی بخشد…

به امید آن روز…

اورشلیم؛ شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱–۲۸  مه ۲۰۲۲