شبه نظامیان حشد‌ الشعبی، وابسته به سپاه قدس، با تسلیحات ساخت ایران به  قدرت نمایی پرداختند

نیروهای شبه نظامی حشد‌الشعبی روز گذشته (یکشنبه) یکی از بزرگترین رژه‌های نظامی تاریخ خود رابا  تسلیحات ساخت رژیم ایران به مناسبت پنجمین سالگرد صدور فتوای  علی سیستانی که منجر به تشکیل این نیروی شبه‌نظامی شد، در یکی از اردوگاه‌های نظامی‌اش در بغداد برگزار کرد. در ادامه گفته شده است که  یک رژه نظامی بزرگتر قرار است دو روز دیگر  در نزدیکی منطقه سبز بغداد برگزار خواهد شد.

در این گزارش آمده است که تیپ‌های مختلف این نیروی شبه‌نظامی،  از جمله “کتائب حزب‌الله” و “کتائب سید‌الشهداء” که نزدیک‌ترین واحدهای آن به سپاه قدس هستند، تسلیحات و تجهیزاتشان را در جریان رژه امروز به نمایش گذاشتند.

در این گزارش آمده است که این تسلیحات و تجهیزاتی عمدتا ساخت ایران است که از ۸ سال پیش  و پس از آن، برای مبارزه حشدالشعبی با گروه تروریستی داعش به عراق منتقل، و تحت نظارت نیروهای سپاه قدس، به این نیروی شبه‌نظامی تحویل داده شد. شماری از این تسلیحات شامل  خودروهای زرهی مقاوم به مین (امرپ) توفان (ساخت مجتمع صنایع زرهی شهید کلاهدوز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران) است.

در کنار این خودروهای زرهی، نفربرهای زرهی بی‌اِم پی-۱ و براق پیشین نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ برای استفاده حشد‌الشعبی علیه داعش به این نیرو تحویل داده شد، هنوز با همان رنگ استتار خاکی اولیه که در زمان خدمتشان در ایران به سطح آن‌ها زده شده بود، در خدمت دو تیپ از حشد‌الشعبی دیده می‌شوند.

اما مهمترین تجهیزات و تسلیحات به نمایش‌درآمده در جریان این رژه که برای نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و دیگر نیروهای ائتلاف نظامی شرکت کننده در عملیات ضد داعش «عزم راسخ» (Inherent Resolve) نسبتا خطرآفرین به‌شمار می‌روند، پهپادهای آن هستند که در چند ماه گذشته علیه پایگاه‌های هوایی مورد استفاده آن نیروها به‌کار رفته‌اند و حتی در یک مورد در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ (۱۴ آوریل ۲۰۲۱) موفق به تخریب یک آشیانه هواپیما در فرودگاه بین‌المللی اربیل شدند که سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از آن استفاده می‌کرد.

حشد‌الشعبی که از سوی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با داعش در عراق ایجاد شده بود، اکنون به یکی از مهمترین بازوهای سپاه قدس علیه نیروهای نظامی آمریکا در عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز نیروهای نظامی دخیل در عملیات «عزم راسخ» تبدیل شده است.