شرط جدید وزیر خارجه حکومت برای بازگشت به مذاکرات برجامی: آمریکا ده میلیارد دلار پول ایران را آزاد سازد

وزیر خارجه حکومت اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان، کوتاه مدتی پس از بازگشت از نیویورک، در مصاحبه ای با تلویزیون حکومتی در ایران گفت که اگر ایالات متحده اشتیاق دارد ایران را به میز مذاکرات برجامی باز گرداند، نخست باید برای اثبات حسن نیت خود، به عنوان مثال، ده میلیارد دلار از سپرده های بسته شده ایران در بانک ها و کشورهای خارجی را آزاد کند.

این سخنان درست برخلاف وعده هایی است که امیرعبداللهیان هفته پیش هنگام حضور در مباحثات مجمع عمومی سازمان ملل داده و گفته بود که رژیم ایران “به زودی” به مذاکرات باز می گرد – گرچه زمان مشخصی را قید نکرده و نگفته بود که طول زمان “بزودی” چقدر است.

وزیر خارجه حکومت ایران در این مصاحبه گفت که نباید هدف بازگشت به مذاکرات، نوشیدن قهوه و گرفتن عکس یادگاری باشد. آخوند ابراهیم رئیسی نیز پیشتر گفته بود که مذاکرات نباید فقط به خاطر مذاکرات انجام شود و باید لغو همه تحریم ها را به دنبال داشته باشد.

امیرعبداللهیان، در گفتگو با شبکه اول تلویزیون حکومتی در ایران، از جمله گفت: «دولت جدید ایران، به هیچوجه به هشت سال پیش باز نمی گردد و به این خاطر به میز مذاکرات باز نمی گردد که در نهایت با آن ها قهوه بنوشد». او گفت: «دولت جدید ایران به هیچ وجه به هشت سال قبل و پنج سال و نیم قبل و یک سال قبل باز نخواهد گشت». اشاره وزیر خارجه حکومت به این واقعیت است که پس از خروج دولت پرزیدنت ترامپ از برجام، حکومت ایران شمار زیادی از تعهدات برجامی خود را در حدی زیر پا گذاشت که اکنون می توان گفت که عملا از برجام خارج شده است.

این شرایط در حالی به میان کشیده می شود که هم امیرعبداللهیان و هم شخص آخوند رئیسی در سخنان هفته های پیش وعده داده بودند که بزودی به میز مذاکرات باز خواهند گشت – بدون آن که زمان مشخص آن را ذکر کنند. وزیر خارجه گفته بود که بازگشت به مذاکرات، تنها هنگامی خواهد بود که دولت رئیسی همه بررسی ها را در مورد مذاکرات و توافق های پیشین به انجام رسانده باشد.

امیرعبداللهیان گفت: «اگر ما می آییم به پای میز مذاکرات، مفهوم فقط آن نیست که در پایان آن قهوه بنوشیم و هر یک به کشور خود بازگردد و  یک متن هایی را هم با یکدیگر تبادل کنیم».

وزیر خارجه حکومت گفت: «اول آمریکا باید حسن نیت خود را نشان دهد. همه چیز نیاز به مذاکره ندارد».  او تعریف کرد که هنگام اقامت در نیویورک، از طریق کانال های مختلف، پیام هایی از آمریکائیان رسید که می خواهند مذاکرات را از سر بگیرند. او گفت: «من از یکی از آنها پرسیدم که آیا آمریکا حسن نیت دارد؟ او گفت که تصور می کند دارد. من گفتم اگر حسن نیت دارد ، پس به یک اقدامی دست بزند که نشان دهد دولت بایدن با دولت ترامپ فرق دارد».

او به عنوان مثال گفت که دولت آمریکا باید ده میلیارد دلار از پول هایی را که به خود ایران تعلق دارد، ولی به علت تحریم های آمریکایی در کشورهای دیگر مسدود شده است باز کند تا به ایران باز گردد.

ایالات متحده پیشتر، این تقاضای رژیم ایران را قاطعانه رد کرد و مطرح ساختن دوبارۀ آن نشان می دهد که رژیم تا چه حد در تنگنای مالی قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان قول نداد که حتی اگر این ده میلیارد دلار آزاد شود، و رژیم بتواند برای مدتی نفسی به راحتی بکشد، از کدام فعالیت های خود حاضر است دست بردارد؟

آمریکا در پی رسیدن به توافق جدیدی به نام برجام است که توقف کامل فعالیت هسته ای و موشکی را در بر بگیرد و حقوق بشر رعایت شود.