شلیک ۱۰۰ راکت از غزه به اسرائیل؛ تلاش مصر برای توقف درگیری‌ها.کاخ سفید خطاب به دو طرف از تشدید تنش خودداری کنید

به دنبال حمله هوایی اسرائیل به غزه و کشته شدن دست کم ۱۰ نفر از جمله یک رهبر نظامی فلسطینی، گروه جهاد اسلامی اعلام کرد که صد موشک به سوی اسرائیل پرتاپ کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، آژیر خطر حمله هوایی در جنوب و مناطق مرکزی اسرائیل در شامگاه جمعه و بامداد شنبه به طور متناوب به صدا در آمده است.

در همین حال، منابع مطلع روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، مصر تلاش‌هایی برای میانجیگری بین اسرائیل و غزه برای برقراری آرمش پس از حملات متقابل روز جمعه آغاز کرده است.

یک مقام امنیتی مصر در غزه گفته است که مصر تلاش های میانجیگرانه خود را از همان روز جمعه آغاز کرده است.

این مقام امنیتی که نامش فاش نشده ابراز امیدواری کرده است که این تلاش ها هرچه زودتر به نتیجه برسد و آرامش دوباره برقرار شود.

ریچارد هشت، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز پیشتر در جریان کنفرانس خبری به بدون ارائه جزئیات، به تلاش‌های مصر برای توقف درگیری‌ها اشاره کرده بود.

یک سخنگوی کاخ سفید روز جمعه از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست تا از تشدید بیشتر درگیری‌ها در غزه خودداری کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که آمریکا به طور فعال با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و شرکای منطقه‌ای در تماس است تا آرامش در پی حملات (روز جمعه) برقرار شود.

این سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم از تشدید بیشتر تنش خودداری کنند.»

جان کربی در ادامه با «تزلزل ناپذیر» خواندن تعهد آمریکا در قبال امنیت اسرائیل گفت: «ما کاملاً از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر گروه‌های تروریستی که غیرنظامیان بی گناه را در اسرائیل می کشند، حمایت می‌کنیم.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید یک هیئت از گروه جهاد اسلامی نیز احتمالا شنبه عازم قاهره خواهد شد.

گروه حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد تاکنون در درگیری بین اسرائیل و جهاد اسلامی مشارکت نکرده است. گزارش‌ها حاکی است که حماس نیز با مصر در تماس است .

اسرائیل میگوید در حمله هوایی این کشور به غزه ۱۵ نفر از جمله تیسیر الجعبری٬ از فرماندهان بلندپایه شاخه نظامی گروه جهاد اسلامی٬ کشته شدند. گروه جهاد اسلامی هم اعلام کرد که در تلافی حملات اسرائیل به غزه بیش از یکصد راکت به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

اسرائیل نیز در واکنش به این حملات راکتی، مناطقی از غزه را هدف حملات خود قرار داده است. ارتش اسرائیل می‌گوید حملات موشکی گروه جهاد اسلامی تلفاتی به همراه نداشته است.

مقامات بیمارستانی در غزه اعلام کردند که در حملات اسرائیل به این منطقه دست کم ۱۰ نفر از جمله یک کودک پنج ساله کشته و ۵۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این در حالی است که یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است حدود ۱۵ شبه‌نظامی در حملات این کشور به غزه کشته شده‌اند.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه جمعه گفته بود هدف این عملیات نابود کردن تهدیدهای فوری علیه شهروندان اسرائیل و غیرنظامیانی بود که در حاشیه مرز با نوار غزه سکونت دارند.

این حملات در حالی صورت گرفت که اسرائیل هفته گذشته بسام السعدی، یکی از رهبران ارشد گروه جهاد اسلامی را در شهر جنین در کرانه باختری دستگیر کرد.

اسرائیل به دنبال بازداشت بسام السعدی تمام گذرگاه‌های غزه و برخی جاده‌های مجاور را به دلیل نگرانی از انتقام گروه جهاد اسلامی مسدود کرد .

در همین حال، وزارت امورخارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل به غزه، از طرفین خواست که خویشتنداری کنند.

در جریان جنگ یازده روزه اسرائیل و حماس در ماه مه پارسال دستکم ۲۵۰ فلسطینی و ۱۳ نفر در اسرائیل کشته شدند.

ارتش اسرائیل گفت در حملات هوایی روز جمعه ۱۴ مرداد به اهدافی در نوار غزه حدود ۱۵ پیکارجوی گروه جهاد اسلامی کشته شده‌اند.

حملات اسرائیل به غزه پس از چند روز تنش در پی دستگیری یکی از رهبران گروه جهاد اسلامی روی می‌دهد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت نیروهای این کشور اهدافی در نوار غزه را مورد حمله قرار داده و در سراسر اسرائیل وضعیت فوق العاده اعلام شده است. این بیانیه افزود که ارتش نیروهای ذخیره را برای تقویت دفاع از خاک اسرائیل در برابر حملات احتمالی جهاد اسلامی فراخوانده است.