شیوه‌های مقابله اسرائیل با حکومت ایران؛ گفتگوی رادیو فرانسه با منشه امیر

بخش فارسی رادیو فرانسه، امروز چهارشنبه، با آقای منشه امیر، سردبیر رادیو پیام اسرائیل و تحلیلگر امور خاورمیانه، در پیوند با رویدادهای اخیر در خلیج فارس و بالاگرفتن تنش‌ها میان حکومت ایران و اسرائیل، به گفتگو نشست.

آقای امیر در این مصاحبه گفت: «اقدام‌های اخیر جمهوری اسلامی در آب‌های منطقه به معنای بن بست مذاکرات وین با آمریکا است. با این اقدام‌ها و با روی کار آمدن رئیسی، خامنه‌ای می‌خواهد پروندۀ مذاکره با آمریکا را ببندد. اسرائیل با استفاده از این فرصت به حکومت بایدن می‌گوید که مذاکره با ایران بی فایده است. برای تنبیه ایران، اسرائیل وارد جنگ مستقیم با تهران نخواهد شد، بلکه از شیوه‌های تنبیهی متعددی استفاده خواهد کرد از جمله جنگ سایبری که هم‌اکنون در انگلستان در دست بررسی است.» 

یک هفته پس از حملۀ پهپادی به یک کشتی تجاری متعلق به یک سرمایه‌‌گذار اسرائیلی، یک کشتی تجاری دیگر در نزدیکی بندر فجیره در آب‌های امارات هدف حملۀ افراد مسلح قرار گرفت. منابع امنیتی جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند.

بریتانیا، آمریکا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها حکومت ایران را مسئول حمله هفتۀ گذشته به یک کشتی تجاری دیگر در دریای عمان معرفی کردند و به همین مناسبت شکایتی را علیه جمهوری اسلامی به شورای امنیت تسلیم کرده  و خواستار مجازات جمهوری اسلامی به دلیل نقض مکرر و فاحش حقوق بین الملل و آزادی کشتیرانی شده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل و دولت آمریکا وعدۀ پاسخ “درخور و جمعی” را به حکومت ایران داده اند، در حالی که انگلستان، به نوشتۀ رسانه‌های این کشور، نیروهای ویژه خود را برای دستگیری “مرده یا زندۀ” مسببان حملۀ انتحاری هفتۀ گذشته، به یک کشتی تجاری، به خاورمیانه اعزام کرده است.

اما، اسرائیل و متحدان بین‌المللی اش دقیقاً چه پاسخی به جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند بدهند؟ و جمهوری اسلامی چه اهدافی را می‌توانسته در اقدام‌های اخیر خود در آب‌های منطقه دنبال کند؟ این‌ها پرسش‌هایی است که آقای منشه امیر به آن پاسخ می‌گوید:

«پیش از هر چیز باید بگویم که علت اقدام‌های اخیر جمهوری اسلامی در آب‌های منطقه به بن بست رسیدن مذاکرات وین با آمریکا برای احیای برجام است که البته بی ارتباط با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی نیست : فردی مطیع و مجری اوامر رهبر به ویژه در خصوص مذاکرات جاری وین. در واقع، با آمدن رئیسی دورۀ هشت ساله حسن روحانی خاتمه یافته که طالب مذاکره با آمریکا بود و برای این منظور به خامنه‌ای نیز فشار می‌آورد. اکنون این فشار داخلی از میان رفته و  رهبر حکومت ایران با مخالفت درونی مواجه نیست. او با حمله به کشتی‌های تجاری و ایجاد آشوب در آب‌های منطقه، قصد دارد پروندۀ مذاکره با آمریکا را ببندد.»

برای آمریکا همچون اسرائیل مسئله تنها برنامۀ اتمی ایران نیست. برنامۀ موشکی و اینک پهپادهای جمهوری اسلامی منشاء نگرانی هستند و خامنه‌ای حاضر به مذاکره بر سر هیچیک از این موارد نیست. رژیم ایران خوب می داند که عقب نشینی در زمینۀ هسته ای دیگر کفایت نمی‌کند و باید به عقب نشینی‌های دیگر و اینبار در امور موشک‌ها و پهپادهای تهران نیز گسترش یابد. بی دلیل نیست که در روزهای اخیر خامنه‌ای صریحاً اعلام کرد که مایل به ادامۀ مذاکره با آمریکا نیست زیرا به طرف مذاکره همیشه بی‌اعتماد بوده است.»

اما، این که اسرائیل و متحدانش حالا دقیقاً چه می‌خواهند با جمهوری اسلامی بکنند، باید بگویم که هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. همه کشورها از جمله اسرائیل در حال بررسی موضوع برای یافتن بهترین راه‌حل هستند. اما، ارزیابی من این است که جنگی رودررو شکل نخواهد گرفت. زیرا اسرائیل تمایلی به جنگ ندارد و پیش و بیش از هر چیر منتظر است که تمام تلاش‌های بین‌المللی به سرانجام برسد و اگر این سرانجام مطلوب اسرائیل نبود، آن وقت این کشور می‌کوشد به طور مستقل دست به عمل بزند.»

با این حال، همچنان تأکید می‌کنم که اسرائیل قصد ندارد به داخل ایران حمله کند، بلکه از شیوه‌های دیگر برای تنبیه رژیم اسلامی ایران بهره خواهد جُست. طبعاً نباید انتظار داشته باشید که من به تمام این شیوه ها از منظر راهبردی و تاکتیکی در این جا یک به یک بپردازم. اما، برای نمونه، یکی از این شیوه های تنبیهی می تواند جنگ سایبری باشد که در حال حاضر در بریتانیا در دست بررسی است و می‌تواند اوضاع رژیم ایران را کاملاً مختل کند، هر چند جنگ در سایه میان اسرائیل و حکومت ایران، در هوا، زمین و دریاها بیش از دو سال است که آغاز شده و دو طرف تلاش می‌کنند که مهار این جنگ از دست خارج نشود و به درگیری گسترده میان دو طرف نیانجامد.»

در این حال، مشکل جمهوری اسلامی اکنون این است که فقط با اسرائیل طرف نیست؛ اقدام‌های اخیر تهران در آب‌های منطقه کشورهای دیگر را در بحرانی که جمهوری اسلامی به وجود آورده درگیر کرده است. برای نمونه، بخشی از مالکیت کشتی تجاری که هفتۀ گذشته هدف حملۀ پهپادی قرار گرفت متعلق به ژاپن است و در این حمله دو شهروند غیرنظامی بریتانیا و رومانی نیز کشته شدند. در واقع، اکنون نه فقط اسرائیل، بلکه دنیا با جمهوری اسلامی روبرو است و همین امر، دست اسرائیل را برای اعمال هر چه بیشتر فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی  کاملاً باز گذاشته است.»

به همین مناسبت اسرائیل هم اکنون می‌کوشد به دولت بایدن بگوید که نمی‌توان با حکومت جمهوری اسلامی ایران کنار آمد و مذاکرات وین در کنار مسیر سیاسی که دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی برگزیده کاملاً بی حاصل است. این تلاش از اهداف سیاسی مهم اسرائیل در حال حاضر به شمار می رود و به همین خاطر می‌گویم که اسرائیل مسیر جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی را در پیش نخواهد گرفت.»