صاحب نفتکش بریتانیایی پس از دیدار با ظریف ابراز خوش بینی کرد. ولی ظریف اختیاراتی در این زمینه ندارد

مالک نفتکش توقیف شده استنا ایمپرو بریتانیایی  در دیدار با وزیر خارجه ایران در سوئد گفت: «گفت‌وگوی سازنده‌ای بود که طی آن اطلاعاتی را درباره این پرونده با هم رد و بدل کردیم»

مالک نفتکش بریتانیایی توقیف شده استنا ایمپرو گفت : دیدار با ظریف سازنده بود و او قول داد برای آزادی کشتی تلاش  خواهد کرد . اما مقامات دولت ایران گفته بودند که برای آزادی کشتی متخلف بریتانیا باید صبر کرد حکم دادگاه درباره تخلفات آن‌ها صادر شود. تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل ارزیابی کرده بود تا هنگامی که سرنوشت سوپرنفتکش ایرانی در آب های مدیترانه مشخص نشود، بعید می نماید که رژیم ایران نفتکش بریتانیایی را رها کند.

منابع خبری همچنین می گویند که ظریف اختیاراتی ندارد که در این زمینه قولی به صاحب نفتکش بریتانیایی بدهد، زیرا اختیار اصلی در دست خامنه ای و سپاه پاسداران می باشد.

مالک نفتکش توقیف شده استنا ایمپرو بریتانیایی  در دیدار با وزیر خارجه ایران در سوئد گفت: «گفت‌وگوی سازنده‌ای بود که طی آن اطلاعاتی را درباره این پرونده با هم رد و بدل کردیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، اریک هنل، مدیرعامل استنا ایمپرو پس از دیدار با آقای ظریف در استکهلم گفت: در گفت و گو با  ظریف، خواستار رفع توقیف این نفتکش و آزادی خدمه آن شدم.

وی افزود: «برای ما مهم بود که بر اهمیت آزادی ۲۳ خدمه  و همچنین رفع توقیف کشتی سوئدی استنا ایمپرو تاکید کنیم».

محمد جواد ظریف در ادامه سفر های خود به کشورهای اسکاندیناوی به سوئد رفت و در دیدار با مقامات این کشور ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را بررسی کرد.

حکومت ایران پس از توقیف نفتکش ایرانی گریس وان  به علت حمل نفت به سوریه در آب‌های جبل الطارق توسط نیروی بریتانیایی، نفتکش استنا ایمپرو سوئدی راکه با پرچم بریتانیا تردد می‌کرد به علت نقض  قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی توقیف کرد.

دولت جبل‌الطارق ۴روز پیش   نفتکش ایرانی گریس وان را آزاد کرد ولی ایران حاضر به آزادی استنا ایمپرو نشده و می‌گوید که این کشتی مرتکب تخلف شده است و دادگاه باید به این موضوع رسیدگی کند.