عربستان روابط اقتصادی خود با کانادا را به حالت تعلیق در آورد

کانادا نمی خواهد دنباله رو آمریکا که روابط خوبی با عربستان دارد باشد و از وضعیت حقوق بشر در عربستان انتقاد میکند

عربستان سعودی پس از آنکه کانادا خواستار آزادی کنشگران مدنی و حقوق زنان شد سفیر کانادا را اخراج کرد سفیر خود را فراخواند و روابط اقتصادی جدید با کانادا را به حالت تعلیق در آورد.

پس از این واکنش کریستینا فریلند وزیر خارجه کانادا گفت: کشورش همواره از حقوق بشر در کانادا و در سراسر جهان حمایت می‌کند و حقوق زنان نیز حقوق بشر است.

واکنش ریاض به درخواست اتاوا در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد و عربستان گفت قصد دارد دارایی های خود را در کانادا به فروش برساند دانشجویان  خود را فرا بخواند و شهروندان بیمار خود را از بیمارستان های کانادا به کشورهای دیگر منتقل کند.

روسیه در جریان تنش های عربستان و کانادا به دلیل بازداشت کنشگران سعودی به طور رسمی از ریاض حمایت کرد و گفت: درخواست اتاوا برای آزادی فعالان حقوق زنان غیر قابل قبول است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بر این عقیده هستیم  که عربستان سعودی در مسیر اصلاحات گسترده اجتماعی و اقتصادی قرار دارد و به عنوان یک کشور مستقل حق دارد خودش در مورد نحوه حرکت در این مسیر تصمیم بگیرد.

وی  می گوید: دولت روسیه همواره تاکید کرده که سیاسی کردن موضوع حقوق بشر غیر قابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهارداشت: چیزی که لازم است پیشنهاد ها و مشورتهای سازنده است نه انتقاد از موضع برتری اخلاقی.

عربستان می گوید: کانادا و همه کشورهای دیگر باید بدانند که نمی توانند ادعا کنند بیشتر از دولت عربستان به وضعیت شهروندان ما توجه دارند.

نخست وزیر کانادا جاستین ترودو بیشتر مایل است که نشان بدهد دولت او دنباله روی سیاست‌های آمریکا نیست به همین خاطر نیز عربستان را به خاطر وضعیت حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده است.

این امر سبب رنجش عربستان متحد آمریکا در منطقه شده است.

حال با بحرانی شدن روابط کانادا و عربستان مقام های کانادا سخت نگرانند که عربستان با خارج کردن دانشجویان و دارایی هایش از کانادا لطمات سنگینی به این کشور بزند. به خصوص کانادا که قرار بود مقادیر متنابهی تانک و سلاح به عربستان بفروشد.