عفو بین الملل میگوید:جمهوری اسلامی باید حق مردم خوزستان برای دسترسی داشتن به آب آشامیدنی سالم را  محترم بشمارد.

سازمان عفو بین الملل  از جمهوری اسلامی خواسته است تا تمام کسانی را که در جریان اعتراض ها  در خوزستان بازداشت کرده آزاد کند و حق مردم خوزستان برای دسترسی داشتن به آب آشامیدنی سالم را  محترم بشمارد.

شوری و کمبود آب – گرمای طاقت فرسا -قطعی برق  در کنار پدیده ریزگردها زندگی روزمره در شهرهای خوزستان را با چالش جدی مواجه کرده است.

مسئولان نظام به جای رسیدن و توجه به خواسته های مشروع مردم خوزستان با خشونت و شلیک گلوله به اصطلاح  می‌خواهند رعب و وحشت ایجاد کنند اقدامی که دیگر نزد مردم ایران بی اعتبار شده است.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که ۱۵ تیرماه در وبسایت خود منتشر  کرده است تاکید کرده است که: اعتراض های خوزستان صلح آمیز بوده و از جمهوری اسلامی خواسته است تا از آزار و اذیت و شکنجه بازداشت  شدگان خودداری کنند.

از اوایل تیرماه مردم شهرهای مختلف خوزستان از جمله خرمشهر- آبادان در اعتراض به قطع آب به خیابان ها ریختند بر پایه گزارش های منتشر شده نیروی  انتظامی نهم تیرماه در برخورد با این اعتراض ها در خرمشهر به تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور دست زده است.

در پی وقوع خشونت ها در  خوزستان خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ۱۲ تیرماه از دستگیری  ۱۰ نفر و شناسایی ۲۵ نفر دیگر در ارتباط با اعتراض ها در خرمشهر و آبادان خبر داد.

این  خبرگزاری ضمن اعلام و شناسایی ۳۵ فرد مرتبط با اعتراض ها در خوزستان مدعی شد که عاملان دعوت به آشوب  و سو استفاده از مطالبات مردمی بودند.عفو بین الملل روز جمعه ضمن درخواست برای آزادی بازداشت شدگان از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا در خصوص گزارش‌هایی مبنی بر استفاده نیروهای امنیتی از زور و اسلحه برای متفرق کردن معترضان تحقیقات کامل و بی طرفانه انجام دهد.

چند روز پس از به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها درخرمشهر  خبرگزاری های جمهوری اسلامی اعلام کردند که بهره برداری آزمایشی از طرح آبرسانی غدیر آغاز شده است. روزنامه همشهری ۱۶ تیرماه به نقل از رئیس انجمن صنفی مهندسان آب خوزستان  گزارش کرد که از ۵ رودخانه که آب خوزستان را تامین میکند ۲رودخانه خشک شده است.