فرماندهان نیروهای انتظامی دوباره از “سرکوب اوباش و اراذل” سخن می گویند، ولی قصد ترساندن دارند

قاسم رضایی،‌ جانشین فرمانده ناجا، با تاکید بر برخورد پلیس با افرادی که آنها را اراذل و اوباش نامید گفت : مجوزهای لازم را از رهبری گرفته ایم. او گفت: « باید آن‌ها را مانند علف هرز درو کرد، در این راستا لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد و اجازه عرض اندام به آن‌ها نمی‌دهیم».

حکومت ایران مشخص نساخته است که چه عریفی برای “اراذل و اوباش” دارد و اگر افرادی به مردم تعرض می کنند، چرا آنها را دستگیر و محاکمه نمی کند و اصولا چگونه است که رژیم قادر نیست از به وجود آمدن چنین پدیده ای جلوگیری کند.

قاسم رضایی در دنباله سخنان تهدیدآمیز خود گفت:  «در رابطه با برخورد قاطعانه با اراذل و اوباش، نیروهای پلیس قدرتمندانه وارد میدان شده‌اند،‌ از این رو در برخورد با این افراد مماشات نداریم».

در چهل سال گذشته، به علت نبود امنیت شهروندی، افرادی رشد کرده اند که وظیفه خود را ایجاد امنیت برای مردم کوچه یا محله خود می دانند، ولی در سال های اخیر جوانانی نیز وظیفه بسیج کردن مردم برای شرکت در تظاهرات ضد حکومت را نیز به عهده گرفته اند و ممکن است رژیم قصد دارد آنان را نیز زیر نام “راذل و اوباش” مورد ستم قرار دهد.

چندی پیش، نیروی انتظامی برای ترساندن مردم و نشان دادن زور بازو، اقدام به دورگردانی و ضرب و جرح شماری از بازداشت‌شدگان در طرح مبارزه با اراذل و اوباش در خیابان‌های چند شهر از جمله تهران کرد. همچنین در یک مورد برخورد فیزیکی و ضرب و شتم بازداشت‌شدگان توسط مامور پلیس منجر به فوت مهرداد سپهری، جوان مشهدی، ‌شد.

پیشتر نیز پاسدار حسین همدانی فرمانده سپاه تهران که در سرکوب اعتراضات مردمی سال ۸۸ نقش مهمی داشت،  گفته بود: سپاه پاسداران شماری از  اراذل و اوباش را از قبل آموزش داد تا از آنان برای سرکوب اعتراضات مردمی ۸۸ و سایر اعتراضات مردم ایران استفاده کند.

معاون فرمانده نیروهای انتظامی در ادامه افزود:  «۵ هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزل‌شان کنترل‌شان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای‌کار بیاوریم. یکی از این‌ها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت معترضان زد جانباز ۷۰ درصد شد و سال گذشته هم کشته شد.»

پاسدار همدانی کسی بود که پس از درگیری با حسین طائب به دلیل به کارگیری تیم بازجویی همسر سعید امامی در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران محل کار خود را ترک کرد و توسط سردار قاسم سلیمانی به سمت هماهنگ کننده نیروهای سپاه در کشور سوریه مشغول به کار شد.