فلسطینی ها احتمالا از کرده خود پشیمان، و با آمریکا وارد گفتگوی پنهانی شده اند

پس از آن که رسانه های همگانی فلسطینی و حتی رهبران آن ها گزنده ترین انتقادها را از پرزیدنت ترامپ به زبان آوردند و حتی به او دشنام دادند، اکنون یک نشریه عربی می نویسد که رهبران حکومت خودگردان فلسطینی می کوشند دوباره ارتباط هایی با ایالات متحده برقرار سازند و بکوشند نظر رئیس جمهوری آمریکا را نسبت به خود مساعد سازند.

سامانه خبری “قدس نت” با انتشار این گزارش نوشت که تماس های دوباره فلسطینیان با مقامات آمریکایی تحت سرپرستی دولت عربستان سعودی انجام می دهد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز از قول منابع خبری در واشنگتن نوشت که احتمال می رود پرزیدنت ترامپ به زودی امتیازاتی را برای فلسطینیان اعلام کند که مناسبات دو طرف دوباره دوستانه شود.

سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خانم فدریکا موگِرینی نسبت به سیاست طرفداری پرزیدنت ترامپ از اسرائیل هشدار داد و گفت مبادا آمریکا با در پیش گرفتن سیاست یک جانبه، موجب به بن بست کشاندن روند صلح شود.

آگاهان می گویند که شماری از کشورهای مهم در اتحادیه اروپا اکثرا نظر خوشی به اسرائیل نداشته و اغلب، از منافع اعراب جانبداری کرده اند.

سامانه خبری “قدس نِت” امروز (سه شنبه) از تماس های محرمانه فلسطینی ها با ایالات متحده خبر داد و نوشت که این ارتباطات ب اکمک عربستان سعودی برقرار شده و مذاکرات مخفی ادامه دارد.

“قدس نت” که مقر آن در شهر رام الله، مرکز حکومتی فلسطینی ها قرار دارد، خبر خود را از قول منابع آگاه فلسطینی و سعودی منتشر ساخته است.

ارزیابی می شود که فلسطینی ها پس از بررسی رفتارهای پیشین خود و حملات شدید لفظی نسبت به ایالات متحده، اکنون به این نتیجه رسیده اند که سیاست آن ها زیانبار بوده و باید آن را تغییر دهند.

از هنگامی که پرزیدنت ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، فلسطینی ها با اعلام این سیاست که ایالات متحده از این پس نمی تواند نقش میانجی را بین اسرائیل و فلسطینیان ایفا کند، به جستجوی میانجی های دیگری برخاستند.

محمود عباس رئیس حکومت خودگردان، با سفر به مسکو و تماس های تلفنی با مقامات اروپایی، کوشید چارچوب تازه ای برای میانجیگری بیابد که روسیه و چین و سازمان ملل و کشورهای اروپای غربی در آن نقش اساسی را داشته باشند.

ولی احتمال می رود که رهبر حکومت خودگردان دریافته که امیدی به عملی ساختن این طرح نمی رود. زیرا به تنها اسرائیل آن را قاطعانه رد می کند، بلکه ایالات متحده نیز حاضر نیست دو کشور رقیب مانند چین و روسیه را در این مساله مهم دخالت داده و نقشی به آن ها واگذار کند.

در این میان، یک سامانه خبری عرب زبان دیگر به نام “المصدر” که در اسرائیل انتشار می یابد و دارای منابع اطلاعاتی خوبی در وزارت خارجه اسرائیل است، نوشت که احتمال می رود پرزیدنت ترامپ حدود دو هفته دیگر در سخنرانی در همایش اِیپاک در واشنگتن، اعطای امتیازاتی برای فلسطینی ها را اعلام کند.

اِیپاک سازمان پیشبرد دوستی بین اسرائیل و ایالات متحده است و لابی اسرائیل در کنگره آمریکا محسوب می شود.

همایش سالیانه ایپاک، امسال با حضور نخست وزیر اسرائیل و صدها تن از شخصیت های سیاسی و اجتماعی یهودی آمریکایی برگزار می شود و علاوه بر نتانیاهو، قرار است پرزیدنت ترامپ نیز در آن سخنرانی کند.

2 دیدگاه‌

  1. گفتگوی پنهانی فلسطین با آمریکا قاعدتاً با کردار و گفتار و پندار نیک و بد در قیاس قرار می گیرد و فلسطین یا به فال نیک خواهد گرفت و یا اصلاً به مرزهای اولیه رجوع خواهد داد.

Comments are closed.