لیبرمن: «نپرسید که آیا اسرائیل به اتم ایران حمله می کند، بلکه بپرسید چه موقع اتفاق می افتد»

سخنان وزیر دارایی اسرائیل، اویگدور لیبرمن که گفت: اسرائیل برای حمله نظامی به تاسیسات اتمی رژیم ایران خود را آماده می سازد، در رسانه های همگانی دنیا بازتاب گسترده داشت و هشدار دوباره ای از جانب دولت اورشلیم به دولت های جهان تلقی شد که اگر نجبند و اگر برای توقف برنامه اتمی رژیم ایران به اقدام فوری دست نزنند، اسرائیل به ناچار وارد صحنه خواهد شد.

در هفته ها و ماه های اخیر سخنان مشابهی بارها از زبان نخست وزیر، وزیر دفاع و وزیر خارجه اسرائیل شنیده شده، ولی این بار سخنان لیبرمن در شرایط حساس تر و هنگامی بیان می شود که خود ایالات متحده و کشورهای اروپایی و حتی رئیس محتاط آژانس بین المللی به صراحت می گویند که پنجره فرصت در برابر رژیم ایران یکی پس از دیگری بسته می شود و شکیبایی و انتظار به پایان می رسد.

این واقعیت که حتی رافائل گروسی می گوید که رفتار رژیم ایران باید از جانب جامعه جهانی محکوم گردد، و این احتمال که ممکن است پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده شود، اهمیت هشدار این وزیر اسرائیلی را بیشتر می کند.

اویگدور لیبرمن، رهبر حزب “ئیسرائیل بیتینو” که تا سه سال پیش وزیر دفاع نیز بود، یکی از پیروان رویکرد قاطعانه علیه رژیم ایران است. او در آن هنگام، در مصاحبه ای که رادیو پیام اسرائیل با وی به عمل آورد، از جمله گفت که ملت اسرائیل خواهان دوستی با ملت ایران است ولی نباید تجاوزگری های رژیم ایران را تحمل کند.

لیبرمن در سخنان روز گذشته خود گفت که اختصاص دادن بودجه یک و نیم میلیارد دلاری به ارتش همگان را شگفت زده کرد. هدف آن است که ارتش بتواند با این بودجه اضافی جنگ افزارهای بیشتری برای حمله به رژیم ایران تدارک ببیند و برنامه های عملیاتی خود را به روز کند.

لیبرمن در بخشی از سخنان خود که در رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای داشت گفت: «پرسش آن نیست که آیا اسرائیل به تاسیسات هسته ای رژیم ایران حمله خواهد کرد یا نه، بلکه پرسش میتواند آن باشد که چه هنگام این حمله انجام خواهد گرفت».

این صریحترین هشدار یک وزیر کابینه در مورد امکان حمله نظامی بود. سران اسرائیل تاکنون به طور مبهم گفته بودند که “اگر اسرائیل در این کارزار تنها بماند و امنیتش سخت به خطر افتد، از خود دفاع خواهد کرد”.

یائیر لاپید وزیر خارجه در سفر به واشنگتن گفته بود که رژیم ایران علنا قصد نابودی اسرائیل را دارد و اگر به بمب هسته ای برسد، در صدد اجرای آن نیت شوم خود بر خواهد آمد و طبیعی است که دولت اسرائیل از امنیت کشور و سلامت شهروندان دفاع کند و به اقدامات لازم دست بزند.

اکنون نخستین بار است که یک وزیر  نفوذ اسرائیل به خبرنگاران می گوید: «پرسش آن است که حمله نظامی چه هنگام صورت خواهد گرفت».