محسن رضایی: روحانی از خامنه‌ای خواهش کرده است تا مجمع تشخیص به بررسی لوایح اف‌ای‌تی‌اف ادامه دهد

روزنامه ایران نوشت: پاسدار محسن رضایی،  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است که  حسن روحانی از علی خامنه‌ای،  خواهش کرده است تا  مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی این لوایح ادامه دهد.

او در ادامه افزود:  لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی(اف‌ای‌تی‌اف) همچنان در این مجمع در حال بررسی است. و این مجمع منتظر پاسخ سوالات و ابهامات خود از سوی دولت است.

همزمان  محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رد این ادعای رضایی  به وب‌سایت خبری “انتخاب”گفت که این موضوع در جلسات مجمع مطرح نشده و اعضا از آن اطلاع ندارند.

او افزود: «فعلا این موضوعات مسکوت باقی مانده‌اند و باید دید که در آینده چه تصمیمی درباره این موضوعات اتخاذ خواهد شد

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز چهار ماه پیش گفته بود که بررسی دوباره دو لایحه پالرمو و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام “کاملا منتفی” است و این دو لایحه “برای همیشه بایگانی” شده‌اند.

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز گفته بود که برای بررسی این لوایح « تنها راه موجود، اجازه رهبری است».

اما  روزنامه ایران در یک نتیجه گیری صریح در این باره نوشت که با کنار هم گذاشتن این دو اظهارنظر می‌توان حدس زد گرفتن اجازه از خامنه ای  توسط دولت در چند هفته اخیر انجام شده است.

مقام‌های دولت پیش از این خواستار تصویب این لوایح برای خروج ایران از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی شده بودند.

این گروه چند ماه پیش اعلام کرد که ایران را همچنان در فهرست سیاه خود نگه می‌دارد.

از چهار لایحه مرتبط با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی، دو لایحه از سوی ایران تصویب شد و دو لایحه دیگر درباره پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) مورد اختلاف بود.