محمد جواد ظریف نیز متقابلا برای آمریکا شرط و شروط تعیین می کند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه حکومت اسلامی در مقاله‌ای به شروط دوازده گانه مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا پاسخ دادهاست. و فهرستی  از مطالبات تهران از واشنگتن را مطرح کرده است.

خبرگزاری های ایران چهارشنبه متن فارسی و انگلیسی این مقاله را منتشر کردند. به گزارش تسنیم محمد جواد ظریف در بخشی از این مقاله نوشته است: وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در حالی برای مذاکره و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران شرط گذاشته است که جامعه بین المللی نسبت به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی آمریکا برای هر موضوعی تردید جدی دارد. مایک پمپئو به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای موسوم به برجام در اول خردادماه سال جاری دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرده بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش نوشته است: دولتی که برجام را که نتیجه صدها ساعت مذاکره دو جانبه و چند جانبه با حضور عالی‌ترین مقامات ایالات متحده است و به وسیله شورای امنیت ملل متحد که آمریکا عضو دائم آن است در قطعنامه ای به پیشنهاد خود آمریکا و تصویب تمامی اعضا یه شورای امنیت به یک تعهد بین المللی طبق اصل ۲۵ منشور ملل تبدیل شده است را زیرپا گذاشته چگونه می‌تواند توقع داشته باشد که دوباره به آن دولت مذاکره شود.

محمدجواد ظریف با ارائه مطالبات پانزده گانه ایران از دولت آمریکا خواسته است به آنچه که اشتباهات گذشته واشنگتن خوانده است اذعان کنند. مایک پمپئو در توضیح خواسته‌های آمریکا از ایران گفته است:  این دوازده موردی که من به صورت فهرست بیان کردم همه بسیار صریح و مشخص هستند. ما از حکومت ایران چیز زیادی نمی خواهیم فقط می‌خواهیم مانند رهبران عادی عمل کنند. مردم ایران را غارت نکنند .پول مردم را بخاطر ماجراجویی‌ها در یمن و سوریه و لبنان و غیره به هدر ندهند. برای گسترش تروریسم در جهان کمک نکنن.د شهروندان ایران در سوریه کشته می‌شوند. دلارهای کشور در آنجا هدر می رود و این ها همه به امنیت خاورمیانه لطمه می زنند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که کاظم غریب آبادی به سمت نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمانهای بین المللی در وین منصوب شده است بر اساس گزارش خبرگزاری فارس اقای غریب آبادی که  معاونت بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی را برعهده داشته است به پیشنهاد محمد جواد ظریف و با تایید حسن روحانی به این سمت رسیده  است تا جایگزین رضا نجفی شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نوشته که آقای غریب آبادی به زودی به وین رفته و در سمت جدید خود مشغول کار خواهد شد. کاظم غریب آبادی در دولت اول محمود احمدی نژاد و زمانی که علی لاریجانی رییس وقت شورای امنیت ملی ایران عهده‌دار مذاکرات اتمی  بود در تیم مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی حضور داشت یکی از مهمترین سازمانهای بین المللی در وین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بر فعالیت های هسته ای تهران نظارت دارد.