محمود عباس: باید همان شیوه های مذاکرات برجام علیه ایران را علیه اسرائیل اجرا کرد

 

محافل آگاه سیاسی می گویند محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی آرزو دارد که با همان شیوه ای که کشورهای غربی توانستند از طریق تحریم و فشار علیه حکومت ایران، آن رژیم را به مرحله ای بکشانند که برجام را امضا کند، جامعه جهانی اسرائیل را زیر فشار بگذارد و ناچار کند که همه خواسته های فلسطینی ها را بپذیرد.

در همان حال که بحران جنگی در غزه شتاب می گیرد، آگاهان سیاسی می گویند که محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی یک رشته اقدامات جدید دیپلماتیک علیه اسرائیل، در سطح بین المللی تدارک می بیند.

محمود عباس که دیدار با معاون رئیس جمهوری ایالات متحده را تحریم کرد، و اعلام داشته که حاضر به ادامه قبول میانجیگری آمریکا نیست، به فکر افتاده که شاید بتوان دستگاهی به وجود آورد که کشورهای بزرگ دنیا اسرائیل را زیر منگنه فشار قرار دهند تا خواسته های فلسطینیان را بپذیرد، بی آن که محمود عباس ناچار شود به خواسته ها و نیازهای امنیتی اسرائیل کوچکترین پاسخ مساعدی دهد.

به گفته آگاهان، محمود عباس اکنون خواهان برپایی گروهی مانند ۵+۱ است که چین و روسیه نیز در آن عضویت داشته باشند و اسرائیل را ناچار به پذیرش خواسته های فلسطینی ها بکنند.

برخی تحلیلگران می گویند که این شیوه اندیشه محمود عباس نشان ناآگاهی او از اوضاع بین المللی است، زیرا اسرائیل به هیچوجه در وضع حکومت ایران قرار ندارد و فشارها بر این کشور نمی تواند کارساز باشد. آن ها می گویند، اسرائیل دارای یک موقعیت قوی در صحنه جهانی، با یک اقتصاد قوی و توانمندی های دیگر است، که نباید آن را با موقعیت رژیم ایران پیش از امضای برجام در یک ردیف قرار داد.

قرار است که محمود عباس در روزهای آینده در نشست ویژه شورای امنیت سخنرانی کند و دیدگاه خود را در مورد آشتی و آرامش در خاورمیانه و بین فلسطینی ها و اسرائیل تشریح نماید.

اسرائیل بارها گفته است که هیچ میانجیگری در هیچ ترکیب دیگری را با نقش کنونی ایالات متحده به عنوان تنها میانجی بین اسرائیل و فسطینی ها عوض نخواهد کرد.

2 دیدگاه‌

  1. حکومت اسلامی ایران عضوی از دول اسلامی در سراسر جهان است همچنین بعلاوه عضوی از پروسه اعدام، ترور، جنگ و تهدیدهای موشکی و اتمی علیه سایر کشورهای اسلامی و کشورهای مسیحی و اسرائیل به عنوان تنها کشور در سراسر جهان است. اسرائیل در طول تاریخ با هیچ کشوری نه تنها در جنگ نبوده است بلکه مبدأ و سرچشمه صلح و تکامل محسوب شده است بی دلیل نیست که اسرائیل مظهر و سمبل دموکراسی و تکنولوژی در خاورمیانه مورد خطاب هم قرار گرفته است در نتیجه برجام خوب و بد و یا مسالمت آمیز و غیر مسالمت آمیز دو روی یک سکه مورد مشاهده قرار می گیرد

  2. هیچگاه تاریخ حمله ای را به هیچ کشور و قومی بیاد نمی آورد که اسرائیل شروع کننده آن باشد ، هر آنچه در این سالها به وقوع پیوسته هست همانا دفاع بی چون و چرای اسرائیل از خاک خود و اتباع خود بوده است ، در همه کشورهای دنیا حق دفاع محفوظ است و دولت اسرائیل همیشه به دنبال دفاع از خاک و مرزهای خود بوده است و هست

Comments are closed.