مذاکرات اسرائیل و روسیه برای جلوگیری از حضور سپاه قدس در جنوب سوریه

وزیر دفاع اسرائیل (چپ) میهمان همتای روسی خود در کاخ کرملین

از مسکو خبر می رسد که دولت روسیه به اسرائیل توضیح داده که آن کشور نیز خواهان بیرون رفتن سپاه قدس و حزب الله لبنان از نواحی جنوبی و جنوب غربی سوریه می باشد ولی در حال حاضر نمی تواند به اسرائیل قولی بدهد و آنان را تا هشتاد کیلومتر از مرز اسرائیل دور سازد. به موجب گزارش ها، این واکنش روسیه در پاسخ به اصرار وزیر دفاع اسرائیل و نخست وزیر این کشور بیان شده است.

اویگدور لیبرمن در دو روز گذشته گفتگوهای مشروحی با همتای روسی خود و مشاوران وی به عمل آورده و نخست وزیر بنیامین نتانیاهو نیز شب گذشته (پنجشنبه) با پرزیدنت پوتین یک گفتگوی تلفنی انجام داده است.

درخواست اصلی اسرائیل آن است که افراد سپاه قدس و جنگجویان تحت فرمان حکومت اسلامی در سوریه، به کلی خاک آن کشور را ترک گویند. ولی از آن جا که اجرای این خواسته یک هدف دراز مدت است، اسرائیل در مرحله فعلی، به دور نگاه داشتن این نیروها از مرزهای خود بسنده می کند.

رئیس جمهوری روسیه و وزیر خارجه آن کشور، در هفته های اخیر به صراحت گفته اند که با پایان گرفتن جنگ داخلی در سوریه، همه نیروهای خارجی باید خاک آن کشور را ترک گویند. ولی اسرائیل خواهان آن است که این خروج، در اسرع وقت صورت گیرد.

دولت اردن نیز ابراز نگرانی کرده که رژیم ایران قصد دارد یک نیروی مسلح شیعه در بخش جنوبی سوریه و در مجاورت مرز ازدن برپا سازد که ممکن است امنیت آن کشور را سخت به خطر اندازد.

تحلیگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که در اجرای خواستۀ اسرائیل یا اردن در مورد جلوگیری از ورود نیروهای وابسته به حکومت ایران به نواحی جنوبی سوریه، یک اشکال بزرگ وجود دارد و آن، ارتش ۶۲ هزار نفره ای است که رژیم ایران به تقلید از نیروهای بسیج و “الجیش الشَعبی” در عراق، در داخل سوریه نیز به وجود آورده که از رژیم ایران حقوق می گیرند و اجرا کننده فرمان های آن هستند.

با توجه به آن که حتی پرزیدنت اسد ادعا می کند که نیروهای ایرانی در سوریه وجود ندارد، ممکن است این نیروی وابسته به حکومت ایران به جنوب فرستاده شود و چنین استدلال گردد که آن ها بسیجیان محلی هستند و یک نیروی بیگانه محسوب نمی شوند.

پرزیدنت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که هفت سال است به کشتار شهروندان خود ادامه می دهد و حاضر به کناره گیری نیست، در مصاحبه ای که شب گذشته (پنجشنبه) از تلویزیون “روسیه امروز” به زبان عربی پخش شد، ادعا کرد که هیچ نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد و افزود که سوریه در آینده باید از افراد خارجی پاک باشد.

این ادعا در مورد عدم حضور افراد سپاه پاسداران در سوریه، سیاست رسمی حکومت ایران نیز هست. سران حکومت و مقامات بلندپایه، در هر فرصت ادعا می کنند که افراد ایرانی در سوریه، تنها در نقش “مستشاران نظامی” انجام وظیفه می کنند و در جنگ ها دخالت ندارند.

این ادعا در حالی مطرح می شود که به گزارش منابع اوپوزیسیون سوریه، سپاه پاسداران ایران تا کنون بیش از یک هزار قربانی در سوریه داشته است که دست کم یکصد نفر از آن ها در جریان بمباران ها و حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع و تاسیسات نظامی رژیم ایران در سوریه هلاک شده اند.

اسرائیل در گفتگوهایی که با روسیه به عمل آمده، خواستار آن شده بود که افراد سپاه قدس و نیروهای وابسته به حکومت ایران به پشت جادۀ بین دمشق و سویدا عقب نشینی کنند. اسرائیل پیشتر گفته بود که این مسیر را خط قرمز خود می داند – و این در حالی که نتانیاهو چند روز پیش با قاطعیت گفت که اسرائیل به دورسازی سپاه قدس از نزدیکی مرزهای خود بسنده نمی کند، بلکه خواهان بیرون رفتن کامل آنان از خاک سوریه است.

نتانیاهو (چپ) با پوتین، در آخرین دیدارش از کاخ کرملین

با این همه، مقامات امنیتی در اسرائیل می گویند که درخواست کنونی اسرائیل به مفهوم آن نیست که این کشور از هدف اصلی خود که همانا خروج کامل نیروهای وابسته به ایران در سوریه می باشد، صرفنظر کرده است.

سخنگوی کاخ کرملین تائید کرد که رهبران اسرائیل و روسیه روز گذشته (پنجشنبه) یک بار دیگر تلفنی، ولی به تفصیل درباره سوریه با هم گفتگو کرده اند. نتانیاهو حدود سه هفته پیش در مسکو میهمان پرزیدنت پوتین بود.

در گزارش های اخیر آمده است که ارتش سوریه قصد دارد نواحی جنوبی آن کشور را که در نزدیکی مرزهای اسرائیل و اردن است، از وجود نیروهای اپوزیسیون پاکسازی کند و از این رو به فرستادن واحدهای بسیار زیاد به آن نواحی دست زده است.

اسد به اپوزیسیون هشدار داده که اگر دست از جنگ برندارند، نابود خواهند شد.

 

2 دیدگاه‌

  1. یکی از اشتباهات غرب و آمریکا این مسئله بود که شبیه لیبی در سوریه عمل نکرد ، با وجود اینکه نیروهای مخالف بیشتری هم در سوریه نسبت به لیبی موجود بود چرخه به نفع روسیه و ایران برگشت و اونها سریعتر وارد سوریه شدن

  2. تفاوت خون عربهای فلسطین با خون بیش از صد نفر کارگران معترض نیکاراگوا به سیاست های ریاضتی فقر گستر و نا عادلانه رئیس جمهور بی کفایت سوسیالست نیکاراگوا که فدائیان خلق به ان افتخار میکنند چیست ؟ چرا همه رسانه های فارسی وقتی ۴ تا عرب کشته میشوند جنجال راه می اندازند حتا صدای امریکا و رادیو فردا و دوچه ولله و بی بی سی فارسی و زمانه با پول کشورهای غربی ؟ اما در این مورد همه سکوت کرده اند ؟ چرا اگر اردوغان یک تروریست بکشد همه جنجال میکنند اما اسد میلیونها میکشد و شیمیایی میکند و اورتگا در برابر دوربین خبر نگار میکشد و مادرو مردم معترض را به گلوله میبندد اما همه آنرا طبیعی میدانند و سکوت میکنند ؟ اگر جواب این سوالها را یافتید ریشه بدبختی ما ایرانیان و مردم خاور میانه و آمریکای جنوبی را هم میفهمید
    جهان
    در تظاهرات ضد دولتی در نیکاراگوئه ۱۶ نفر کشته شدند

    نیکاراگوئه یکی از خونین‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. با کشته شدن ۱۶ تن دیگر از معترضان به سیاست‌های دولت، تعداد کشته‌شدگان تظاهرات ضددولتی از مرز ۱۰۰ نفر گذشت. مردم خواستار برکناری رئیس‌جمهوری این کشور شدند.

Comments are closed.