معاون وزیر خارجه ایران با همتای روسی خود در مسکو دیدار می کند. اسرائیل نگران وقت کشی است

معاون وزیر خارجه روسیه، ساعاتی پیش از دیدار با علی باقری کنی همتای ایرانی خود، تاکید کرد که این دیدار جایگزین مذاکرات برجامی نخواهد شد.

باقری کنی  با ورود به مسکو گفت که ماموریت او گفتگوهای جداگانه با معاونان وزارت خارجه همه کشورهای عضو برجام، یعنی فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین است. او تاکید کرد که هدف از این مذاکرات، برداشتن همه تحریم های آمریکایی است و رژیم ایران در این زمینه با خود آمریکائیان گفتگویی انجام نخواهد داد.

این سخنان نشان می دهد که رژیم ایران همچنان بر این موضع باقی مانده که همه تحریم های آمریکایی که بسیاری از آن ها ارتباطی با برنامه هسته ای رژیم ایران ندارد متوقف گردد. همزمان بعید می نماید که رژیم حاضر شود در مورد ادامه برنامه های اتمی خود سازش عمده بکند.

ایالات متحده در روزهای اخیر از ابراز آمادگی رژیم ایران برای بازگشت به گفتگوها خوش بینی احتیاط آمیزی نشان داده، ولی در اسرائیل بیم آن می رود که تحولات جدید ادامه ترفندهای حکومت ایران برای بدست آوردن فرصت به هدف ادامه برنامه های هسته ای، آن هم به دور از نظارات آژانس بین المللی می باشد.

معاون وزیر خارجه خارجه ایران قصد دارد پس از گتفگوی با همتای روسی خود به بروکسل نیز سفر کند و با همتایان خود از کشورهای غرب اروپا گفتگوهای مشابهی داشته باشد. اروپائیان در عین استقبال از گفتگو تاکید کرده اند که این تماس ها نباید جایگزین مذاکرات در وین باشد.

گفته می شود که تاکتیک جدید رژیم آن است که گفتگوها از وین به مرکز اتحادیه اروپا انتقال یابد و بدین سان رژیم ایران بخواهد مذاکرات از صفر شروع شود. دولت ابراهیم رئیسی از گذشت های احتمالی دولت حسن روحانی در مذاکرات وین خشنود نیست. ولی ایالات متحده تاکید می کند که گفتگوها باید از همان نقطه ای که متوقف گردیده بود از سر گرفته شود.

قرار است در سفر کنونی، علی باقری کنی با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و همچنین با میخائیل بوگدانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به گفتگو بنشیند.

نماینده روسیه در مذاکرات اتمی وین، میخائیل اولیانوف در رابطه با سفر باقری کنی به مسکو، تاکید کرد که گفتگوهای باقری کنی با مقامات مسئول روسیه به مفهوم آن نیست که این رایزنی جایگزین گفتگوهای وین باشد.