مقامات ارشد عربی که طرح صلح ایالات متحده را دیده اند با آن موافقت دارند و آن را تائید می کنند

شماری از سیاستمداران عرب که ایالات متحده برای تکمیل طرح صلح خود بین اسرائیل و فلسطینیان با آن ها مشورت کرده، بخش هایی از این طرح را در اختیار برخی روزنامه نگاران قرار دادند. بخش عمده ای از این طرح به آینده نوار غزه اختصاص دارد و امکان آباد سازی آن و پایان بخشیدن به محنت اهالی فلسطینی مورد نظر بوده است.

آگاهان آمریکایی می گویند که این طرح، که “معامله قرن” نام گرفته، پس از آن که تکمیل گردد، حتی بدون موافقت محمود عباس رهبر فلسطینی ها به اجرا گذاشته خواهد شد. اسرائیل هنوز واکنش رسمی نشان نداده است.

در گزارش های امروز آمده است که سران کشورهای عرب و در راس آن ها مصر، عربستان سعودی، امیرنشین های عرب و چند کشور دیگر، برای تهیه این طرح با ایالات متحده همکاری داشته اند و مطالبی را که تاکنون در این طرح گنجانیده شده قبول دارند و حتی اگر رهبران فلسطینی آن را نپذیرند، کشورهای عرب برای اجرای آن با ایالات متحده همکاری خواهند کرد.

آگاهان سیاسی در اورشلیم می گویند که یکی از علل مدارا کردن ارتش اسرائیل با ادامه بادبادک های آتشزا که از غزه فرستاده می شود، آن است که اوضاع بیش از این بحرانی نشود و ایالات متحده بتواند به تلاش خود برای بازسازی نوار غزه ادامه دهد.

منابع خبری گفتند که دولت مصر، در تلاش برای حل معضل غزه، در هفته های اخیر چند بار اسماعیل هنیه سرکرده حماس دز غزه را به قاهره فراخوانده و با او گفتگو کرده است. هدف مصر در مرحله کنونی آن است که از بحران در خط مرزی غزه با اسرائیل و درگیری های خشونت بار کاسته شود.

حماس می گوید که در ظرف تظاهرات هفتگی در سه ماه گذشته صدها نفر از افراد آن کشته شده اند و چند هزار نفر زخمی گردیده اند. گرچه میزان درستی این آمار قطعی نیست، ولی بی تردید فلسطینی ها به خاطر این اغتشاشات بهای جانی سنگینی پرداخته اند که در واقع سود بسیار کمی برای سران حماس داشته است.

ایالات متحده کلیات طرح صلح خود را به آگاهی سران اردن، مصر، عربستان سعودی و اسرائیل رسانده و به مشورت با آنان ادامه می دهد. ولی در عین حال، دولت واشنگتن هنوز زمانی را برای ارائه نهایی طرح صلح خود تعیین نکرده است.

سخنگویان فلسطینی در رام الله گفتند که قرار است محمود عباس در یکی از روزهای آینده اعضای کمیته اجرایی گروه فتح را به رایزنی فرا خواند. گفته می شود که موضوع اصلی ای همایش طرح صلح پرزیدنت ترامپ است که فلسطینی ها تا کنون حتی حاضر نشده اند آن را مطالعه کنند.