مقامات اسرائیلی: از سرگیری تحریم های آمریکایی می تواند فتنه گری های رژیم ایران را مهار کند

دورجدید تحریم های امریکا بر علیه حکومت اسلامی از امروز ۱۵ مرداد اجرایی شد

کارشناسان اسرائیلی، امروز از اجرای تصمیم دولت پرزیدنت ترامپ در مورد از سرگیری بخش نخست تحریم ها ابراز خرسندی کردند و اعلام داشتند که این اقدام مهم می تواند در مهار کردن فتنه گری های رژیم ایران موثر باشد. مقامات رسمی اسرائیل هنوز در این باره سخن علنی نگفته اند.

یک مقام ارشد گفت که آغاز اجرای مرحله نخست تحریم های گام بسیار مهمی در صحنه سیاسی خاورمیانه محسوب می شود و نشان می دهد که ایالات متحده به ابرقدرتی بازگشته و برخلاف دولت پرزیدنت اوباما، دیگر به حکومت های خودکامه‌ای چون رژیم ایران باج نمی‌دهد.

این مقام اسرائیلی گفت که گرچه پرزیدنت ترامپ و مایک پمپئو مرتبا تکرار می کنند که هدفشان تغییر رژیم در ایران نیست، بلکه آنها می خواهند رژیم رفتارهای خود را عوض کند، ولی نتیجه نهایی می تواند یکی باشد.

به گفته این مقام، سران حکومت ایران که از حل مشکلات داخلی درمانده‌اند، با این ادعا که یک رسالت اسلامی دارند و برای ارزان شدن نرخ خربزه، انقلاب نکرده اند، و مردم نباید انتظاری در این زمینه داشته باشند، اگر ناچار شوند از دخالت های فتنه گرانه در منطقه دست بردارند و جنگ نیابتی را متوقف سازند، دیگر بهانه ای برای لاپوشانی ِ ناکارآمدی های داخلی خود نمی توانند بیابند.

مقامات اسرائیلی انتظار دارند که اجرای تحریم ها آنقدر به طور جدی دنبال شود و مجازات های اقتصادی در حدی موثر افتد که رژیم به علت بی پولی ناچار شود از برنامه های اتمی و موشکی دست بردارد و پرداخت پول به تروریست ها را متوقف سازد و نیروهای خود را از کشورهای همسایه بازگرداند.

آگاهان اسرائیلی حتی از این که بانک مرکزی آلمان جلوی انتقال چند صد میلیون یورو پول به حکومت ایران را ممنوع ساخته، ابراز خشنودی کردند. آنها گفتند که رژیم ایران را نمی‌توان با زبان خوش از تجاوز و تعرض بازداشت و تنها راهی که وجود دارد، وارد آوردن فشارهای سنگین اقتصادی می باشد.

مقامات اسرائیلی که نمی خواهند نامشان برده شود می گویند که خیزش مردمی در ایران، که همچنان ادامه دارد، همراه با ازسرگیری تحریم های آمریکایی، که در واقع تحریم های بین المللی است، احتمال سقوط رژیم را بسیار قوی تر می کند.

تحلیلگران اسرائیلی ارزیابی می کنند که بی کفایتی مدیران حکومتی و همچنین فساد مالی و دزدی ها، تنها اموری نیست که مردم ایران خواهان پایان بخشیدن به آن هستند. بلکه بسیاری از شعارها علیه ساختار حکومتی و ماهیت رژیم و ولخرجی های خارجی آن است و اگر ادامه یابد، ممکن است رژیم را در کوتاه مدتی به لبه پرتگاه سقوط بکشاند.

تحلیلگران اسرائیلی ارزیابی می کنند که کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش خود برای جبران کردن زیان های ناشی از تجدید تحریم های آمریکایی شکست خورده اند و دنیا تا حد زیادی با سیاست های دیکته شده از جانب ایالات متحده همکاری می کند و از این رو، تحریم ها، به ویژه از هنگامی که فروش نفت ایران نیز ممنوع شود، می تواند بسیار موثر واقع شود.

کارشناسان اسرائیلی یادآوری می کنند که رژیم ایران تهدید کرده بود که اگر اروپا نتواند راه حلی جایگزینی علیه تحریم های آمریکایی بیابد، رژیم ایران از برجام خارج خواهد شد.

علی خامنه ای سال گذشته تهدید کرد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، خود او این قرارداد را به آتش خواهد کشید.

ولی رژیم ایران هنوز هیچ یک از این تهدیدها را عملی نساخته، زیرا می داند که چنین اقدامی ممکن است بیشترین ضربه را به عمر رژیم وارد آورد.

همچنین برخی تحلیلگران نظامی بر این گُمان هستند که تهدید سپاه پاسداران برای بستن تنگه هرمز، علیرغم رزمایشی که در این روزها به راه انداخته، یک تهدید توخالی است که اگر عملی شود، به خود رژیم ضربه خواهد زد و موجب بروز جنگ علیه حکومت خواهد شد.

ارزیابی می شود که اگر کار حکومت به درگیری جنگی بکشد، مردم ایران با شور و حرارت بیشتری، علیه رژیم وارد پیکار خواهند شد.

 

3 دیدگاه‌

  1. اگر کسی به عمق فساد و چپاول حکومت جمهوری اسلامی (و حامیانش) آگاه باشد، در این موضوع شک نخواهد کرد که راه حل نهایی بر اندازی این جرثومه تباهی تنها اقدام نظامی است.
    مردم برای این حکومت تنها ابزار نمایش اند (و لاغیر) تا آنها را در خیابان، مساجد، پای صندوق رای و هرجای دیگر برای صحنه سازی جلوی دوربین خبرنگاران بیاورد یا آنها را در دام فتنه های خود به کشتن دهد تا دیگران را تحریک کند و یا هر اقدام کثیف تبلیغاتی دیگر.
    لذا از دست مردم ایران به تنهایی در برابر شرارت این اهریمن زمانه کاری ساخته نیست.

  2. افاضات جدید آقای ظریف را شنیدید؟
    آقای ظریف گفت : نتانیاهو شعبده‌بازی‌هایش را به جایی رسانده که هر روز یک پیام توئیتری پر می‌کند و می‌فرستد و اشک تمساح می‌ریزد».معلوم شد پیام توئیتری آقای ناتانیاهو مؤاثر بوده.««اقای احمدی نژاد:آب را بریز همانجایی که می سوزه»».
    آقای ظریف گفت : کشور ما در شرایط خوبی است.««ما حتی یک زندانی سیاسی هم نداریم.»»زمان مدرسه و پینوکیو و گربه نره یادش بخیر.

Comments are closed.