مقامات وزارت اطلاعات و امنیت مصر به غزه رفته اند تا برای تثبیت آتش بس با حماس اقدام کنند

دولت مصر به تلاش های خود برای تثبیت آتش بس بین اسرائیل و حماس در غزه ادامه می دهد و برخی رسانه های عربی امروز (شنبه) نوشتند که هم اکنون یک هیات از اعضای وزارت اطلاعات و امنیت مصر در غزه به سر می برد و می کوشد سرکردگان حماس را به توقف تعرض علیه اسرائیل بکشاند و از بهم خوردن آتش بس شکننده جلوگیری کند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن از قول منابع خبری در غزه نوشت که سخن نه تنها قطع حملات موشکی است، بلکه مصر می کوشد حماس را به توافق با اسرائیل بر سر دو گروگان اسرائیلی در غزه و بازمانده پیکر دو سرباز اسرائیلی بکشاند.

اسرائیل اعلام داشته: تا هنگامی که این دو تن و بقایای پیکر سربازان به اسرائیل بازگردانده نشود، بازسازی غزه امکان پذیر نخواهد شد.

خانواده های این افراد اکنون سالیان دراز است که در انتظار عزیران خود هستند، ولی حماس در برابر اجابت درخواست اسرائیل، خواهان آزادی صدها تروریست زندانی می باشد – امری که اسرائیل تا کنون آن را قاطعانه رد کرده است.

سران حماس گفته اند که به آمادگی جنگی خود ادامه می دهند و به موشک های بیشتر و بهینه تری دستیابی خواهند یافت و در اولین فرصت، حملات موشکی علیه اسرائیل از سر گرفته خواهد شد.

حماس همچنان می خواهد رفتارهایی را بر اسرائیل تحمیل کند و مسلما است که اسرائیل به عنوان یک کشور، حاضر نخواهد بود مطالب دیکته شده یک سازمان تروریستی را که هدف آن نابودی اسرائیل است بپذیرد.

حماس گفته است که اورشلیم متعلق به مسلمانان است و اگر اسرائیل به کوچکترین آسیبی دست بزند، حملات موشکی از سر گرفته خواهد شد.

حماس تصور می کند که با اتخاذ چنین سیاستی، خود را یگانه مدافع مسجد الاقصی در سراسر جهان معرفی خواهد کرد و خواهد توانست مسلمانان جهان را برای نابودی اسرائیل بسیج کند. این همان شیوه است که حکومت ایران در چهل و دوسال اخیر در پیش گرفته و خود را یگانه حامی اماکن مقدس اسلامی می داند.

روزنامه “العربی الجدید” نوشت که میانجی مصری برای سرکردگان حماس روشن ساخته که اسرائیل بدون بازگشت دو اسیر و بازمانده دو پیکر، اجازه بازسازی غزه را نخواهد داد.

در این میان، امیرنشین قطر، رفتار دولت اسرائیل را در برابر حماس و غزه مورد انتقاد شدید قرار داد.

وزیر خارجه قطر محمد بن عبدالرحمان وزیر خارجه قطر گفت: اسرائیل مرتبا سیاست سختگیرانه تری را در برابر حماس در غزه در پیش می گیرد.

اشاره قطر به این سخنان مقامات ارشد اسرائیل بود که در روزهای اخیر گفته اند که به قطر اجازه نخواهند داد دلارهای اهدایی خود را مستقیما به غزه بفرستد که به دست حماس بیفتد و با آن به ساخت موشک ادامه دهد، بلکه این پول ها باید از طریق حکومت خودگردان فلسطینی هزینه شود.

وزیر خارجه قطر ادعا کرد که علت افزایش سختگیری اسرائیل، بحران سیاسی در مورد تشکیل کابینه جدید در اسرائیل است. ولی آشنایان امور این ارتباط را رد می کنند و سیاست جدید اسرائیل را نتیجه جنگ موشکی حماس می دانند.