مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا:بایدن کنترل مذاکرات با ایران را در دست ندارد.برگردان گزارش روزنامه اسرائیل هیوم(اسرائیل امروز)

گابریل نورونها که در وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری پیشین دونالد ترامپ وظیفه سیاست ایران را بر عهده داشت، هشدار می دهد که توافقی که در حال حاضر در حال بررسی و مذاکره است باعث می شود قدرت های جهانی در ازای امتیازات بسیار کمتر از ایران، تحریم های بسیار بیشتری را لغو کنند.

گابریل نورونا که در وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روی سیاست ایران کار می کرد، پس از اتفاقات ۶ ژانویه و حمله به کنگره، علیه رئیس جمهور وقت یعنی ترامپ صحبت کرد. اکنون اما با یک دولت دموکرات در کاخ سفید، او نسبت به شکل گیری توافق هسته ای ایران در وین هشدار می دهد.

نورونا در گفتگو با اسرائیل هیوم(اسراییل امروز) گفت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در این گفتگوها را هدف قرار نداده و قصد حمله به او . تخریب ندارد.

این مقام سابق آمریکایی هفته گذشته در توئیتی درباره جزئیات نگران‌کننده‌ای درباره توافق هسته‌ای آتی  نوشت و گفت که به دست آورده است، نوشت و گفت که می‌تواند «امروز» امضا شود.

نورونا در رابطه با منابع خود گفت: “من نمی توانم بیش از آنچه قبلاً گفته ام بگویم، اما اینها افرادی هستند که با جزئیات توافق آشنا هستند.”

به گفته نورونها، اعضای هیئت آمریکایی بسیار نگران توافق روی میز هستند که به گفته او برای امنیت ملی ایالات متحده و همچنین امنیت منطقه “بسیار خطرناک” است. وی خاطرنشان کرد که کنگره فرصت بررسی جزئیات این توافق را نخواهد داشت و نمی تواند کاری در مورد آن انجام دهد.

نورونا، که در آن زمان در ایالات متحده کار می کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، این توافق را یک “ژست” بزرگ در قبال رژیم ایران توصیف کرد.

به گفته نورونها، توافق جدید شامل لغو تحریم‌ها می‌شود که باعث می‌شود محدودیت‌ها برای تعدادی از مقامات ارشد سابق ایرانی که گفته می‌شود در گذشته در فعالیت‌های تروریستی شرکت داشتند، لغو شود.

یکی از این مقامات، محسن رضایی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سازمان بین المللی پلیس جنایی که معمولاً به نام اینترپل شناخته می شود، دستور قرمزی را برای رضایی در رابطه با بمب گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس آیرس که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن صدها نفر شد، منتشر کرد.

یکی دیگر از مقاماتی که قرار است به لطف این توافق کاهش تحریم ها را ببیند، حسین دقان است که در حمله سال ۱۹۸۳ در بیروت که منجر به کشته شدن ۲۴۱ نیروی آمریکایی شد، به عنوان فرمانده سپاه تهران خدمت کرد.

به گفته نورونا، توافق هسته‌ای آینده ایران «بسیار ضعیف‌تر و خطرناک‌تر از توافق اولیه» خواهد بود که در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۵ امضا شد، زیرا قدرت‌های جهانی موافقت کرده‌اند که تحریم‌های بسیار بیشتری را لغو کنند و در عین حال «بسیار کمتر» از این توافقنامه درخواست کنند. تهران در مقابل.

انتقاد نورونا به ویژه متوجه مقامات ارشد دولت بایدن و نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران مالی است که مذاکرات هسته ای را در وین انجام می دهد.

تعدادی از مقامات ارشد هیئت در اعتراض به رویکرد کاخ سفید در مذاکرات از تیم کناره گیری کرده اند. یکی از مقاماتی که کنار رفت، معاون فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، ریچارد نفیو بود.

نورونا با توصیف این استعفا به عنوان “تکان دهنده”، گفت که دو عضو دیگر هیئت در اواخر سال ۲۰۲۱ به دلیل نگرانی از رویکرد مالی از مذاکرات خارج شدند. نورونا با اشاره به اینکه استعفای اعضای هیئت در اعتراض به رهبری خود “بی سابقه” بود، گفت بسیاری از افراد در وزارت امور خارجه معتقدند مالی مذاکره کننده ضعیفی است که به امنیت ملی ایالات متحده آسیب می رساند.

نورونا در پاسخ به این سوال که چرا بایدن بر امضای توافق اصرار داشت، گفت: «فکر نمی‌کنم بایدن کنترل مذاکرات را در دست داشته باشد». او روی چین، روسیه و مسائل داخلی تمرکز کرده است. فکر نمی‌کنم او توجه زیادی به آن داشته باشد.»

به گفته نورونها، بایدن اختیارات خود را به آنتونی بلینکن و مالی، وزیر امور خارجه آمریکا تفویض کرده است. نورونا گفت: «فکر نمی‌کنم او تصمیم‌گیری کند. “من فکر می کنم مالی دارد آنها را می سازد.”