مقام نظامی ایران اعلام کرد که نیروهای دریایی ایران و روسیه و چین یک رزمایش مشترک برگزار می کنند

قدیر نظامی افزود : رزمایش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند که خیلی اوقات تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی است، گاهی این رزمایش ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان دهنده نوعی همگرایی بین شرکت کنندگان است

قدیر نظامی، از مقامات ستاد کل نیروهای مسلح  رژیم از برنامه برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه خبرداده و گفت  که برای نخستین بار از هنگام به روی کار آمده حکومت اسلامی، چنین رزمایش مشترک دریایی با روسیه و چین در آب‌های بین المللی و آزاد یعنی  شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهد شد.

این مقام نظامی، ارتش های چین و روسیه را دو قدرت بزرگ جهانی نامید و بر اهمیت این رزمایش برای رژیم ایران انگشت گذاشت.

قدیر نظامی افزود : رزمایش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند که خیلی اوقات تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی است، گاهی این رزمایش ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان دهنده نوعی همگرایی بین شرکت کنندگان است.برآوردها و تحلیل‌های سیاسی و نظامی بسیار روی این اتفاقات حساب باز خواهند کرد و در تحولات راهبردی مد نظر قرار خواهند داد.

و به موجب یک خبر دیگر، پاسدار علیرضا شیخ معاون تربیت و آموزش ارتش ایران، ادعا کرده گفت :  ارتقاء اس-۳۰۰ جمهوری اسلامی تعجب روسها را نیز برانگیخت.

بدین سان، رژیم ایران ادعا می کند که نه تنها توانسته است از سامانه ضد هوایی بسیار پیشرفته روسی از نوع اس سیصد کپی برداری کند، بلکه قادر شده آن را بهینه سازی کند و سطح اجرای آن را بالا برد. ولی تعیین  درستی این ادعا امکان پذیر نیست. آگاهان ارزیابی می کنند که رژیم ایران فاقد زیر ساخت های تکنولوژی لازم برای رسیدن به اینگونه دستاوردها می باشد . به گفتۀ آنان، اکثر سلاح هایی که رژیم ادعای طراحی و ساخت ان را دارد، عملا  کپی برداری از جنگ افزارهای چین ،کره شمالی و روسیه است .

پاسدار علیرضا شیخ، افزود: امروز نیازی به تجهیزات خارجی نداریم، به عنوان مثال ما سامانه اس-۳۰۰ را از روسیه خریداری کرده ایم، اما بچه های ما در نیروی پدافند هوایی ارتش در استفاده از آن بسیار قوی تر از خود روس ها عمل می کنند و ارتقایی به این سامانه داده اند که خود آنها هم باور نمی کنند.

وی افزود: ما از لحاظ دانشی و روشی به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم در سطح استانداردهای ایکائو، خلبانان را آموزش دهیم.

در حالیکه مقامات نظامی ایران بارها ادعا می کنند که به خود کفایی رسیده اند علی خمیسی رئیس مرکز امدادهوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمرخبرداد به علت نبود قطعات مورد نیاز بالگردهای امداد هلال احمر شش فروند بالگرد امدادهوایی زمین گیر شده است و در آینده نزدیک احتمال زمین‌گیر شدن ۱۰بیش از  بالگرد دیگر نیز وجود دارد.