مقتدی صدر یهودیانی را که هفتاد سال پیش از عراق اخراج شدند به بازگشت دعوت کرد

با اعلام استقلال اسرائیل، یهودیان عراق با دست خالی از آن کشور اخراج شدند و حکومت ثروت آن ها را مصادره کرد

یک رهبر مذهبی شیعیان عراق که در انتخابات عمومی اخیر در آن کشور پیروزی چشمگیری به دست آورده، از یهودیان عراقی دعوت کرد به آن کشور بازگردند و اقتصاد عراق را شکوفا سازند.

سخن از آخوند جوان مقتدی صدر است که در کنار گروه های طرفدار خود توانسته است بخش بزرگی از کرسی های پارلمانی را در اختیار بگیرد و در دولت آینده عراق نقش مهمی داشته باشد.

یهودیان عراق، هفتاد سال پیش، کوتاه مدتی پس از اعلام استقلال اسرائیل، به دستور دولت بغداد از آن کشور اخراج شدند و اموال آن ها توسط حکومت مصادره گردید.

هزاران نفر از اخراج شدگان یهودی، با برخورداری از میهمان نوازی ملت و دولت ایران، به این کشور انتقال یافتند و از تهران با هواپیما به اسرائیل انتقال یافتند و برخی دیگر از راه زمینی و یا هوایی، مستقیما از عراق خود را به اسرائیل رساندند.

در آن دوران، یهودیان در زمینه های اقتصادی، باززگانی، ادبیات، فرهنگ و روزنامه نگاری نقش مهمی را در جامعه عراق به عهده داشتند و اکنون مقتدا صدر آن ها را فرا می خواند که به خاک عراق بازگردند.

بخش بزرگی از اخراج شدگان یهودی از عراق، در ظرف هفتاد سال اخیر درگذشته اند.

در دهه چهل میلادی، شمار یهودیان عراق حدود دویست هزار نفر برآورد می شد که در آن هنگام دو درصد از جمعیت را تشکیل می دادند، ولی در رشته های مختلف زندگی در آن کشور حضور چشمگیری داشتند.

مقتدی صدر، که بی تردید در سیاست سال های آینده عراق نقش کلیدی خواهد داشت، بارها از رژیم ایران انتقاد کرده و روابطش با تهران به شدت بحرانی است.

مقتدی صدر ماه گذشته به قاسم سلیمانی که به بغداد آمده بود تا بر انتخابات عمومی عراق و برپایی دولت تازه نظارت داشته باشد، دستور داد که بغداد را ترک گوید و در امور داخلی آن کشور دخالت نکند. سلیمانی ناچار گردید از بغداد به سلیمانیه نقل مکان کند.

3 دیدگاه‌

  1. بهترین کار ممکن رو کرده . کاش ایرانی ها هم روزی سر عقل بیان که درست ترین کار همینه . با نگاهی به اقتصاد قدیم ایران ، نگاهی به شهرهای درجه یک قدیمی ایران میشه فهمید که وجود یهودیان باعث شکوفایی اقتصاد و شهرها بوده . متاسفم برای ایران که دست دشمن یهودیان یعنی روسیه افتاده .

  2. باتوجه به اینکه ایران موسس واقعی گروه های تروریستی و مروج فرهنگ خشونت دینی و فریبکاری و ناامنی در جهان است، هرکشوری که با ان رابطه برقرار کند و به ان رسمیت و اقتدار ببخشد ، مجرم است و باید مجازات شود و اتحادیه اروپا در صدر مجرمین جهان قرار دارند. صدر دست نشانده ایران است و فریب وی را نخورید

Comments are closed.