ملت ایران است که پیروز می شود…تفسیر سیاسی هفته؛نوشته،منشه امیر

خون مهسا امینی همچنان از زمین می جوشد و مردم ایران همچنان می خروشند…

آنها امروز دیگر به یک تکه نان و یا افزایش حقوق بسنده نمی کنند…

آنها حتی از لزوم حذف اجرا حجاب اجباری سخن نمی گویند، آنها خواهان برافتادن این رژیم هستند و به این نتیجه رسیدند که جز فروپاشی حکومت ستمگر کنونی هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.

مردم در خیابان ها شعار می‌دهند: مرگ بر دیکتاتور و حتی آشکارا می‌گویند مرگ بر علی خامنه ای و خطاب به مجتبی خامنه ای می گویند که او حکومت را نخواهد دید.

این یکی از ویژگی های عمده خیزش کلونی ملت ایران است که امیدواری های بسیار زیادی را به وجود می آورد.

در تابستان ۸۸ گفته بودند که رای من کو…

در تظاهرات بعدی علیه سه برابر شدن نرخ بنزین به خیابان‌ها آمدند و بعد هم مسئله حجاب بود در ابعاد کوچک اما این بار مردم ایران  به هیچ یک از این امور بسنده نمی کنند و آنها خواهند برافتادن رژیم هستند و این یکی از ویژگی‌های این خیزش جدید است که همچنان ادامه دارد و امید می‌رود که به نتیجه نهایی برسد.

یکی از دیگر از ویژگی‌های اصلی این خیزش مردمی آن است که تک تک در یک شهر اتفاق نمی افتد که وقتی  تمام شد به شهر دیگر برسد.

امروز سراسر ایران می جوشد و می خروشد…

از کردستان تا آذربایجان و از کرمان تا سیستان و بلوچستان همه جا مردم به خیابان‌ها آمده‌اند و فریاد می‌زنند و خواهان برافتادن حکومت هستند و این جنبش مردمی همه اقشار کشور را در بر گرفته است…

درست است که زنان پایه گذار این اعتراض های خیابانی بودند که روز به روز گسترده تر می شود اما امروز مردان نیز در ابعاد گسترده به آن پیوستند امروز کارگر و کارمند و هر یک از افراد ایرانی به این تظاهرات پیوسته و در آن حضور دارند.

امروز حتی ورزشکاران و هنرمندان و هنرپیشه گان و صاحبان مشاغل مختلف به این خیزش پیوسته و در حمایت از آن بیانیه میدهند.

دانشجویان ایرانی که همیشه یکی از پیشگامان مبارزه علیه حکومت بودند آنها نیز وارد میدان شدند و حکومت شماری از آنها را بازداشت کرده است اما دانشجویان نشان دادند که در مبارزه علیه رژیم تجربه بسیار دارند.

همچنین یکی از ویژگی های امید بخش آن است که ملت های جهان نیز در حمایت از مردم ایران به پا خواستند.

امروز می بینیم که در بسیاری از کشورها مردم و هنرمندان و سیاستمداران و مدافعان حقوق بشر بر علیه حکومت سرکوبگر ایران شعار می‌دهند و اظهاراتی را منتشر می سازند.

امروز آنها نه تنها خواهان آن هستند که مسببان قتل مهسا امینی معلوم شود و به دادگاه کشیده شوند و مورد مجازات قرار گیرند بلکه آنها نیز کل سرکوبگری های رژیم را محکوم می دانند.

امروز ۸ روز از این خیزش همگانی می گذرد و باید امیدوار باشیم که ادامه یابد و به نتیجه برسد و گسترش یابد زیرا هنوز هم ابعاد آن برای رسیدن به نتیجه کافی نیست.

ظاهراً خیزش مردمی در اعتراض به کشتن ناجوانمردانه دختر جوانی است که برای گردش از شهرستان به تهران آمده بود و بی جهت او را بازداشت کردند و ساعاتی بعد و یا روزی بعد جسد او را به بیمارستان انتقال دادند.

این تنها علت خشم ملت ایران نیست…

ممکن است یک جرقه اولیه بوده باشد و جرقه ای که به انبار باروت اصابت کرد و آن را منفجر ساخت و این انبار باروت خشم ملت ایران و نارضایتی آنها از وضع موجود بود.

امروز بی‌کفایتی رژیم به حداکثر خود رسیده است…

مردم دیگر نمی گویند رای من کو…

مردم دیگر اعتراض نمی کنند که چرا بهای بنزین سه برابر شده است…

مردم در برابر دستمزدهای کم و گرانی ها به تظاهرات نپرداخته اند…

آنها حتی علیه حجاب اجباری فقط شعار نمی دهند و به آن بسنده نمی‌کنند مردم خواهان بر افتادن این رژیم هستند…

مردم فریاد میزنند: مرگ بر دیکتاتور…

مردم می‌گویند مرگ بر خامنه ای و به او می‌گویند که حکومتش تمام شده و باید برود…

مردم خطاب به مجتبی می گویند که خیر نخواهد دید و به ریاست و حکومت نخواهد رسید…

به عبارت دیگر مردم سقوط کل رژیم را می طلبند و این ویژگی است واین  نشان می‌دهد که مردم دیگر توان و شکیبایی خود را از دست دادند و به این نتیجه رسیده‌اند که چنین حکومتی هرگز به راه راست هدایت نخواهد شد دزدی‌ها ادامه خواهد داشت و بی‌کفایتی ها دنبال می‌شود و شکست ها و هزینه ها و ولخرجی های حکومت روز به روز بیشتر می گردد و رژیم به علت سیاست‌های خصمانه ای که در برابر جهان در پیش گرفته و گرایش‌های کلنیآلیستی و استعماری خود که میخواهد تمام قدرت و امکانات مالی ایران را برای تصرف کشورهای همسایه هزینه کند این دیگر برای ملت ایران قابل تحمل نمی باشد و باید به  آن پایان داده شود و امیدواری دیگر آن است که میبینیم مردم جهان نیز در کنار مردم ایران ایستاده اند و در بسیاری از کشورهای جهان است که گروه ها و سازمانها و حکومت ها و دولت‌ها روزنامه‌ها و رسانه‌ها و همه امکانات بسیج شدند و حکومت ایران را نکوهش می‌کنند که چرا به این جنایات فجیع دست زده است.

امروز  مسئله قتل ناجوانمردانه مهسا امینی یک دختر ۲۲ ساله که اصلاً سیاسی هم نبوده در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می گردد  و سران شماری از کشورها در سخنرانی های خود در مجمع عمومی نام مهسا امینی را بردند و حکومت ایران را نکوهش کردند که چرا به این گونه جنایات ادامه می‌دهد.

ابراهیم رئیسی هم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل برای پنهان نگاه داشتن ابعاد این جنایت ادعا کرد که حکومت ایران در راه تامین حقوق مردم و حفظ عدالت بیشترین کوشش را می کند و حتی ادعا کرده و گفت که مردم جهان بیایند و دولت‌های جهان  از رژیم ایران یاد بگیرند که چگونه باید عدالت را برقرار کرد.

البته همگان میدانند که رئیسی مثل همیشه دروغ گفته و می‌گوید…

چگونه فردی که دست‌های او به خون بی‌گناهان آغشته است می‌آید و در پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل می گوید  که ما عدالتخواه هستیم و شما مرتکب جنایت میشوید…

چه کسی این دروغ های ابراهیم رئیسی را باور میکند…

و ما امروز می‌بینیم که سازمان‌های حقوق بشری و حتی پارلمان ها و روزنامه ها و سیاستمداران همه و همه این جنایات رژیم ایران را نکوهش می‌کنند و خواهان مجازات مصببین هستند  و ایالات متحده می آید و گشت ارشاد را جزو لیست تحریمی خود قرار می دهد البته این اقدام نمادین است به خاطر آنکه هیچ گونه تاثیری بر روی گشت ارشاد نخواهد داشت اما نمونه دیگری از ابراز ناخرسندی ملت‌ها و دولت‌های جهان نسبت به ادامه جنایات حکومت ایران است و اکنون پرسیده می شود که ملت ایران به کجا میرود؟

گقته شده  که حکومت با بازگشت ابراهیم رئیسی به کشور قصد دارد بر شدت خشونت‌ها بیفزاید و گفته شده که تاکنون ۴۰ نفر و یا بیشتر کشته شده اند و جان باختند…

در تیراندازی های حکومت…

و بیم آن می‌رود که با بازگشت رئیسی این جنایات گسترش بیشتری یابد اما مردم ایران نشان دادند که از این دادن قربانی نمی ترسند و آنها همچنان حاضر به جانفشانی هستند…

بسیار بیشتر از گذشته…

ما می بینیم که امروزه این خیزش مردمی سراسر کشور را فرا گرفته است دیگر مانند اعتراض‌های گذشته نخواهد بود…

همه ملت ایران در بسیاری از شهرهای کشور به این اعتراض پیوسته و خواهان بر افتادن رژیم هستند این یکی از ویژگی‌های بسیار مهم جنبشی است که به وجود آمده و امید داشته باشیم که روز به روز گسترش یابد و ما میبینیم که دانشجویان به این صف پیوسته و وارد معرکه شدند.

آنها تجربه بسیار در این زمینه دارند…

این ها همه امید های بسیاری را به وجود می آورد که مردم ایران این بار پیروز خواهند شد البته اگر این خیزش ادامه یابد و اگر تظاهرات گسترده تر شود و بیم آن می‌رود که حکومت  بر شمار جنایات خود بیفزاید…

گفته شده که اینترنت را بسیار ضعیف کردند و حتی ممکن است که قطع کنند آنها می خواهند که به دور ایران دیوار چین برپا کنند.

ملتهای جهان را از اطلاع یافتن از آنچه که در داخل ایران می‌گذرد محروم سازند.

آنها با قطع اینترنت و یا ضعیف کردن آن می خواهند ارتباط میان مردم ایران را قطع کنند.

دیگر آنهایی که در خیزش شرکت کردند هماهنگ نکنند و نداند که چه ساعتی در کدام میدان به تظاهرات ادامه خواهند داد.

اما گفته می‌شود که مردم می‌توانند شیوه های دیگری را برای اطلاع رسانی بین یکدیگر مورد استفاده قرار دهند.

ایالات متحده نیز گفته است که بر تلاش خود برای مهیا ساختن ایترنت ماهواره‌ای ادامه می‌دهد اما مشکل هنوز حل نشده و راه های فنی و تکنولوژی دیگری وجود دارد که ممکن است به مردم و به آنانی که تجربه ای در این زمینه ها دارند امکان دهد که بتوانند ارتباط با یکدیگر و ارتباط با جهان خارج را حفظ کنند در ابعاد محدود تر شاید…

امکانات زیاد است و مردم در ایران نباید دلسرد شوند باید به مبارزه خود ادامه دهند و پیروزی از آن  آنان خواهد بود…

حتی اگر جنایات و سرکوبگری های رژیم به ابعاد خیزش دو سال پیش برسد باز هم مردم نباید از مبارزه خود دست بردارند…

بهایی است که باید بپردازند…

اما آنها علاوه بر تظاهرات خیابانی امکانات دیگری برای بیان اعتراضات خود دارند امروز هنگام آن است که مردم ایران به یک نافرمانی مدنی روی آورند.

کارگران سر کار نروند و به ویژه کارگران پالایشگاه های نفت دست از کار بکشند.

کارمندان دولتی در ادارات حاضر نشوند…

فروشندگان جایگاه سوخت و بنزین دست از کار بکشند و همچنین همه مردم از دادن مالیات ها خودداری ورزند.

معلمین کلاس های درس را تعطیل کنند و رفت و آمدها متوقف شود و حکومت کاملاً فلج گردد…

این را ملت ایران می تواند انجام دهد…

در کنار آن ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند امروز وظیفه بسیار مهم و حساسی در پیش دارند…

آنها باید در کنار ملت ایران فریاد آنها را به آگاهی همه دولت‌ها و ملت‌های جهان برسانند…

آنها باید با نوشتن پیام هایی که از رنج ملت ایران و سرکوبگری های رژیم حکایت دارد به سازمانهای دولتی و به پارلماهای حکومت ها و به رسانه‌های هر کشور رجوع بکنند و به آنها  بفهمانند که در ایران چه میگذرد و مردم ایران چه می خواهند و خواسته ملت ایران را مطرح سازند که همانا برانداختن این رژیم است.

ایرانیان برون مرزی حتی اگر زبان محلی را به خوبی نمی دانند می توانند از طریق استفاده از گوگل و امکانات فنی دیگر این پیام های خود را ترجمه کرده و به زبان محلی در اختیار همگان قرار دهند.

از مردم اوکراین بیاموزیم که چگونه فریاد اعتراضی خود را جهانی کردند و از حمایت همه مردم دنیا برخوردار شدند.

این را از مردم اوکراین فرا گرفته ایم و امروز میشود آن را به اجرا گذاشت مردم دنیا را باید متقاعد کرد تا هنگامی که این رژیم وجود دارد فتنه گری و سرکوب و کشتار و بی عدالتی و ظلم ادامه خواهد یافت.

خود ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که اگر عدالت برقرار نباشد حکومتی پایدار نخواهد بود.

او البته این راه خطاب به کشورهای غربی گفته اما هادی خامنه‌ای گفت حکومت اگر کفر برقرار باشد باز هم می ماند اما اگر ظلم برقرار باشد بالاخره سقوط خواهد کرد.

این سخن نیست که هادی خامنه ای چند سال پیش گفته بود و این حکومت ظالم و سرکوبگر را میتوان سرنگون کرد و این اگر به اعتصاب و خیزش و جنبش و اعتراض ادامه یابد.

و اگر دنبال شود و اگر گسترده تر شود و مردم از جنایات رژیم نترسد زیرا این جنایات نیز می‌تواند محدود بماند.

این امید وجود دارد که گروه‌هایی از میان سرکوبگران نیز بالاخره به مردم بپیوندند.

مردم ایران نشان دادند که شهامت بسیار یافتند و آنها دیگر در برابر تعرض و حمله ماموران امنیتی و حکومتی نمی ترسند و پا به فرار نمی گذارند و آنها هستند که این ماموران را تحقیر کرده  و موجب فرار آنها می شوند و آنها را به عقب نشینی وا می دارند.

این نیروهای سرکوبگر نیز بخشی از ملت ایران هستند.

آنها هم زندگی دشوار امروزی را مشاهده می‌کنند و آنها هم ناخرسند هستند خانواده‌های آنها نیز جزو محروم‌مانند و این موجب خواهد شد که بلاخره گروه‌هایی از آنها نیز به مردم بپیوند و هنگامی که چنین شود سقوط حکومت حتمی خواهد بود.

رژیم روز گذشته، جمعه در پایان نماز هفتگی تلاش کرد که گروه‌هایی از نمازگزاران را به حمایت از خود به خیابان‌ها بیاورد و بسیار حقیرانه بود و بسیار ناچیز بود و این موجب فرافکنی میان ملت نخواهد شد.

گروهی مزدور هستند که از قبل رژیم می خورند اما عامه‌ی مردم و گروه‌های زیادی از ماموران حکومت آنها هم بالاخره پی خواهند برد که با ادامه این رژیم بدبختی و فلاکت ملت ایران ادامه خواهد یافت و بنابراین لازم است که به مردم به پیوند  همراه با آنها علیه رژیم اقدام کنند.

نافرمانی مدنی و ملی می تواند یکی از راهکارهای خوب و مفید باشد که مردم ایران این حکومت را فلج کنند و آنها را از درون فرو پاشند.

و پیروزی ملت ایران به ادامه این اعتراض‌ها بستگی دارد نگذارید  که این شعله خاموش شود چون ممکن است فرصت بعدی بسیار دیر باشد…

در پایان کلام آن که پیروز می شود ملت ایران است و آن که نابود می‌شود ستمگری این حکومتی است که هیچ ارزش هر انسانی را قبول ندارد.

ایران زنده خواهد ماند و ملت ایران پیروز خواهند شد…

اورشلیم؛شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۱–۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲