منشه امیر: دولت اسرائیل و حکومت پرزیدنت بایدن در مورد ایران و فلسطینیان با هم اختلاف نظر جدی دارند

انتقاد آشکار نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل از سیاست دولت پرزیدنت بایدن درباره اورشلیم، اختلاف نظر جدی بین دو دولت را علنی تر کرد – امری که دولت کنونی اسرائیل مایل به علنی شدن آن نبود و ترجیح می داد که آن را در نشست پشت پرده با سران آمریکا در میان گذارد.

آقای منشه امیر در مصاحبه ای که تلویزیون ایران اینترنشنال با او انجام داد، گفت: این تنها موضوع مورد اختلاف نیست که در روابط بین دولت جدید اسرائیل و رئیس جمهوری جدید ایالات متحده مطرح شده است.

آقای امیر توضیح داد که مهمترین موضوعی که اسرائیل و رهبری جدید ایالات متحده درباره آن اختلاف نظر دارند، شیوه رسیدگی به برنامه های اتمی ایران است.

هر دو دولت بر این باور هستند که نباید رژیم ایران امکان یابد به بمب هسته ای دست یابد. اسرائیل و ایالات متحده در مورد خطرات چنین وضعی اتفاق نظر دارند. ولی در مورد شیوه رسیدن به این هدف، اختلاف نظرها بسیار عمیق است.

دولت بایدن بر این باور است که با بکارگیری شیوه دیپلماسی می توان به هدف دست یابد و رژیم ایران را وادار ساخت برنامه های اتمی را متوقف سازد.

یک نگاه کوتاه به خواسته ها و هدف های رژیم ایران آشکار می سازد که تا چه حد چنین سیاستی ساده اندیشانه و غیر عملی است. دولت پرزیدنت بایدن باید بداند که اگر دولت پرزیدنت ترامپ بکارگیری فشار حداکثری و تحریم های کمرشکن نتوانست به این هدف برسد، مسلما دولت پرزیدنت بایدن با مسلمت و گذشت قادر به دستیابی به این هدف نیست.

به گفته آقای منشه امیر، اختلاف نظر بزرگ دیگر بین اسرائیل و دولت پرزیدنت بایدن طرح برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است که در شرایط کنونی، امنیت اسرائیل را به شدت به خطر می اندازد.

مقامات دولت اسرائیل می گویند که خروج اسرائیل از نوار غزه و سپردن آن به دست فلسطینی ها نشان داد که آن ها آماده صلح و مسالمت نیستند و به جای آن که غزه را به سرزمین صلح و دوستی و آبادانی و شکوفایی مبدل سازند، آن را به کانون تروز و دست اندازی به سوی اسرائیل مبدل ساختند و در سال های تسلط حماس بر غزه، حدود سی هزار فروند موشک به سوی خاک اسرائیل پرتاب شده که هدف از آن کشتن شهروندان زن و مرد و کودک اسرائیلی بوده است که اگر سامانه ضد هوایی “گنبد آهنین” نبود، فاجعه بزرگی به وجود می آمد.

کرانه باختری به فقط چسبیده به خاک اسرائیل است بلکه با بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای اسرائیل تنها یک کیلومتر فاصله دارد و فرودگاه بین المللی بن گوریون نیز در فاصله کمی واقع شده و بسیار آسیب پذیر است. اسرائیل چگونه می تواند پس از تجربه تلخ غزه، سرنوشت خود را به دست کشور مستقل فلسطینی بسپارد که حکومت ایران برای تسلط بر آن در کمین نشسته است؟

آقای منشه امیر در مصاحبه با ایران اینترنشنال توضیح داد که اورشلیم سه هزار سال پیش توسط حضرت داوود پادشاه یهود برپا شد و نمی توان آن را تجزیه کرد که بخشی در دست اسرائیل و بخشی در فلسطینی ها باشد.

او گفت دورانی را به یاد دارد که شهر اورشلیم از وسط خیابان با احداث یک دیوار بلند به دو بخش تقسیم شده بود که بخش شرقی دست دولت اردن بود و در غرب آن پایتخت اسرائیل برپا بود و در این سوی دیوار گروهی کردهای ایرانی زندگی می کردند که در تیررس سربازان اردنی قرار داشتند.

آقای امیر توضیح داد که در شرق اورشلیم محله های یهودی نشین وجود دارد و دیوار ندبه یا کتل معراوی که یگانه بازمانده بیت المقدس یهود است، در شرق اورشلیم قرار دارد و مسجد الاقصی که دومین کعبه مسلمانان محسوب می شود روی خرابه های بیت المقدس یهود برپا شده است.

اسرائیل در برابر فشارهای بین المللی قاطعانه ایستادگی کرده و هرگز به خود اجازه نمی دهد در این باره کوتاه آید.

آقای امیر گفت که از دیدگاه دولت اسرائیل، اگر دولت پرزیدنت بایدن می خواند خدمات کنسولی در اختیار فلسطینیان شرق اورشلیم قرار دهد، سفارتخانه بزرگ آمریکا در مرکز شهر اورشلیم برقرار است و به روی همگان باز است و اگر ایالات متحده قصد ارائه خدمات کنسولی به فلسطینیان را دارد، بهتر است آن را در شهر رام الله برپا سازد که که مرکز حکومت خودگردان فلسطینی محسوب می شود.

آقای امیر گفت که دولت پرزیدنت بایدن با تصمیم برای بازگشایی کنسولگری در محل پیشین آن در شرق اورشلیم، عملا می خواهد نشان دهد که شرق اورشلیم را پایتخت کشور مستقل فلسطینی می داند و دولت اسرائیل حاضر به قبول این سیاست آمریکا نیست و تصمیم گرفته مخالفت طرفین در این زمینه را علنی سازد.

این مصاحبه کوتاه در اختیار کاربران قرار دارد: