منشه امیر: «دیدار تاریخی پرزیدنت بایدن از اسرائیل و عربستان بسیار مهم است، ولی نتایج عملی عمده ندارد»

در یک مصاحبه که به بررسی مراحل مختلف دیدار رئیس جمهوری ایالات متحده از اسرائیل و عربستان اختصاص داشت، آقای منشه امیر جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار داد و در عین حال که این دیدار را تاریخی و بسیار مهم خواند، ارزیابی کرد که نباید نسبت به نتایج عملی آن انتظارات زیادی داشت.

آقای امیر که به پرسش های آقای سیامک دهقانپور، گزارشگر اعزامی صدای آمریکا پاسخ می داد ارزیابی کرد که اظهارات پرزیدنت بایدن در کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، چندان قاطع نبود و حتی کمی نرم تر از اظهارات او در مصاحبه چند روز پیش با تلویزیون کانال ۱۲ اسرائیل بود. این تفاوت به ویژه در مورد احتمال گزینه نظامی علیه اتمی ایران بود.

پرسش دیگر، پیرامون سفر پرزیدنت بایدن به عربستان و گفتگو با سلطان سلمان و ولیعهد او محمد بن سلمان بود. آقای امیر این سفر را نیز برای پیشبرد مناسبات دوستی بین عربستان و اسرائیل بسیار مهم خواند – ولی در عین حال گفت که بعید است عربستان به زودی اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسد. ولی انتظار می رود که با پرواز هواپیماهای مسافری اسرائیل از حریم هوایی عربستان موافقت کند. همچنین انتظار می رود که عربستان از این پس به حجاج مسلمان اسرائیل امکان دهد برای ادای فریضۀ حج، مستقیما از اسرائیل به مکه پرواز کنند و این در حالی که اکنون آن ها باید ابتدا به اردن بروند.

آقای امیر گفت که دوستی سنتی ایالات متحده با اسرائیل، به یک حزب در آن کشور و یا این کشور بستگی ندارد، بلکه یک هدف ملی است که همیشه مورد تاکید قرار داشته است.