مکرون رئیس جمهوری فرانسه: با ادیان و مذاهب مخالفتی نداریم، بلکه خواهان حفظ ارزش های خود هستیم

رئیس جمهوری فرانسه، پرزیدنت امانوئل ماکرون، در یک مصاحبه تلویزیونی، دوباره تاکید کرد که او و حکومت فرانسه، با هیچ دینی مشکلی ندارند، بلکه می خواهند از ارزش هایی که پاسدار و نگهبان ارزش های سکولار این کشور بوده و هست باشند و از آن صرف نظر نخواهند کرد.

پرزیدنت امانوئل ماکرون، که با  شبکه تلویزیونی الجزیرۀ قطر مصاحبه می کرد،  درباره مواضع خود در قبال جامعۀ مسلمانان فرانسه به توضیح پرداخت و در پاسخ به آنانی که سخنان او را ضد اسلامی خوانده بودند گفت که سوء تفاهم پیش آمده و از ارزیابی درست نیست.

پس از آن که یک تروریست تعصب گرای اسلامی، یک دبیر تاریخ را در حومه پاریس سر برید، پرزیدنت ماکرون به نکوهش اسلام افراط گرا پرداخت و تاکید کرد که فرانسه به ارزش های سکولار خود پایبند است و این گونه جنایات، ملت و فرهنگ فرانسه را از این راه دور نخواهد ساخت. گروه های تعصب گرای اسلامی و از جمله حکومت اسلامی ایران، این سخنان را دشمنی با دین تلقی کردند و

پرزیدنت ماکرون همین سخنان را هنگام دیدار از محل جنایت تازه اسلامگرایان در شهر نیس بازگو کرد. در این شهر یک مسلمان افراط گرای تونسی با چاقو دو زن را در حال نماز در کلیسا سر برید و گلوی خادم کلیسای نوتردام را نیز پاره کرد.

پرزیدنت ماکرون گفت:  پیام امروزش «دعوت همه مسلمانان به مسئولیت پذیری» است، این اقدامات تروریستی که به نام اسلام انجام می‌شود آفتی برای مسلمانان در سراسر جهان است. بیش از ۸۰ درصد قربانیان تروریسم در جهان، مسلمان بوده‌اند. قربانیان اصلی فعالیت‌های تروریستی که به نام اسلام انجام می‌شود، مسلمانان هستند. ما با این تروریسم مبارزه می‌کنیم زیرا به سرزمین ما ضربه می‌زند».

رییس جمهوری فرانسه گفت:  در هفته‌های اخیر فرانسه سه‌بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته است؛ حملاتی که از سوی افراط‌ گرایان خشنی که «اسلام را تحریف کرده و ربوده‌اند» رهبری ‌شده است.

پرزیدنت ماکرون افزود در حالی که امروز فرانسه در شوک است و خشم و غم این کشور را فراگرفته، شاهد واکنش شدید مسلمانان در سطح بین‌الملل علیه فرانسه هستیم که این واکنش‌ها بر اساس مجموعه‌ای از سوء تفاهم‌ها شکل گرفته است.

او  در پاسخ به این پرسش که چرا در این کشور قوانینی علیه یهودستیزی وجود دارد و حتی قوانینی وجود دارد که به چالش کشیدن برخی موضوعات تاریخی را منع کرده اما چنین چیزی در موضوعات اسلامی دیده نمی‌شود، گفت: «شما دو چیز را با یکدیگر مخلوط کرده‌اید؛ اولین موضوع تاریخ است و موضوع دوم بحث احترام افراد به یکدیگر و احترام به مذاهب.»

مکرون افزود: «فرانسه با یهودستیزی و نژادپرستی در تمام اشکال آن مبارزه می‌کند و این در قانون ما آمده است. همه ادیان در این کشور آزادند.

او گفت:  «منظور از این آزادی، آزادی باور داشتن یا باور نداشتن» است. بر این اساس فرانسه کشوری است که همه، بدون توجه به مذهبی که دارند می‌توانند شهروند آن بشوند و همه فارغ از دین و مذهبشان می‌توانند از حقوق سیاسی و مدنی یکسانی برخوردار شوند و در جامعه با مردمی از دیگر ادیان زندگی کنند. وظیفه دولت نیز این است که چنین حقی را برای تک تک شهروندان تضمین کند.

مکرون افزود که مسلمانان فرانسه نیز«مانند پیروان سایر ادیان و مذاب، از این حق برخوردارند و بر این اساس بسیاری از اتهاماتی که در این روزها به فرانسه در موضوع اسلام هراسی زده شده، نادرست است».

ماکرون تاکید کرد که موضوع انتشار کاریکاتورها، موضوع جدیدی در اروپا نیست و گفت «حدود ۱۵ سال پیش از این، همین موضوع در دانمارک بسیار داغ بود».