نتانیاهو به کشورهای جهان: عمر برجام به سر رسیده و با رژیم ایران تجارت نکنید

نخست وزیر اسرائیل در پایان سومین مرحله از سفر خود به سه کشور اروپایی به شرکت های بین المللی توصیه کرد که هرچه زودتر بین تجارت با حکومت اسلامی ایران و یا ادامه داد وستد بازرگانی با ایالات متحده، یکی را انتخاب کنند.

نتانیاهو به آلمان، فرانسه و بریتانیا رفته بود تا خطرات ادامه بازرگانی با رژیم ایران را به سران کشورها گوشزد کند و از آن ها بخواهد که با ایالات متحده در مورد شدیدتر کردن تحریم های علیه رژیم ایران همکاری کنند.

این سفر در حالی صورت گرفت که کشورهای اروپایی می کوشند با همکاری چین و روسیه و اتخاذ یک رشته تدابیر بازرگانی، با سیاست ایالات متحده در برابر رژیم ایران به مقابله پرداخته و بکوشند آن را در حد امکان دور بزنند.

ولی عقب نشینی فزاینده کمپانی های بین المللی از داد و ستد با رژیم ایران، نشان می دهد که بخت زیادی برای تلاش های کنونی سران کشورهای اروپایی وجود ندارد.

سران آلمان، فرانسه و بریتانیا، همگی به نخست وزیر اسرائیل گفتند که قصد دارند در برجام بمانند و به داد و ستد با رژیم ایران ادامه دهند. اکنون آن ها تلاش می کنند از طریق تصویب قوانین و راهکارها دیگر با اثرات تحریم های اعلام شده علیه ایالات متحده مبارزه کنند – گرچه انتظار نمی رود به موفقیت چشمگیری در این زمینه دست یابند.

نخست وزیر اسرائیل گفت که بنا به ارزیابی او، عمر برجام کوتاه است و در مسیر لغو شدن قرار دارد و بهتر است که کمپانی های جهانی داد و ستد با رژیم ایران را بکلی متوقف سازند. استدلال نتانیاهو آن بود که اقتصاد آمریکا آنقدر قوی است که کشورهای اروپایی را به دنبال خود خواهد کشانید. نخست وزیر اسرائیل این ارزیابی را در سخنرانی در همایشی در یک موسسه پِژوهشی در لندن، و در آخرین روز دیدار خود از برتانیا بیان داشت.

نتانیاهو گفت که هشدارهای اقتصادی دولت پرزیدنت ترامپ کاملا موثر بوده و هرچه زمان می گذرد، شمار بیشتری از شرکت های بین المللی از ایران خارج می شوند.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه این سخنرانی خود، به اوضاع سوریه نیز پرداخت و به پرزیدنت بشار اسد هشدار داد که به سود او خواهد بود اگر دستور دهد سپاه قدس و نیروهای وابسته به حکومت اسلامی ایران آن کشور را ترک گویند.

سیاستمداران اسرائیلی به صورت غیرمستقیم گفته اند که اگر بشار اسد نظامیان حکومت ایران را از سوریه اخراج کند، اسرائیل با ادامه حکومت او مخالفتی نخواهد کرد، ولی اگر به رژیم ایران در سوریه میدان دهد، اسرائیل برای برانداختن حکومت او وارد صحنه خواهد شد.

3 دیدگاه‌

  1. قطعا تحریمهای سخت ایالات متحده و خروج به موقع و عاقلانه ترامپ از برجام به زودی ,این پیمان افتضاح و بد را به اتمام میرساند و دیگر سران جمهوری جعلی ایران نمیتوانند با دور زدن تحریمها منافع و پول مردم بی گناه و مظلوم ایران را حیف و میل کنند برای اهداف تروریستی جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه ، ما هم با نظر جناب نتانیاهو موافقیم و معتقدیم برجام از هم اکنون تمام شده است و هیچگاه لطفی که ترامپ و نتانیاهو به مردم ایران کردنند را فراموش نخواهیم کرد ، قطعا آگاهان و فهیمان لطف این دو بزرگوار را شاهد هستند و قدردان آنها هستند

  2. برجام تا همین جا هم سود چندانی برای دولت ایران نداشته است، در برجام ایران تعهداتی بیش از npt داد اما در عوض محدودیت هایی بیش از npt بر ما تحمیل شد، تنها بخشی از پول خودمان را گرفتیم و دو هواپیما خریدیم، درست است که بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ سر و صدای بسیار می کنند و از بدی برجام داد سخن می دهند اما واقعیت این است که باراک اوباما توانسته بود دنیا را ضد ایران متحد کند و به همین دلیل توانست از ایران امتیازات بسیاری بگیرد، اکنون هم برجام در عمل به هم خورده اما وضع ایران بسیار بهتری از زمانی است که به دلیل هشت سال سیاهکاری های محمود احمدی نژاد در ضعیف ترین موقعیت خود بود، امروزه باید در پیمان تازه به ما امتیاز هم بدهند، مهمترین امتیاز لازم بازسازی نیروی هوایی فرسوده ایران است، معنا ندارد آمریکا به امارات و عربستان آن قدر f15و f16 بدهد که عربستان به اندازه هواپیماهایش خلبان نداشته باشد اما مانع تعمیر هواپیما های کهنه و فرسوده f14 ایران شود

  3. درود بی پایان به ملت وارتش قدرتمند اسرائیل وبخصوص دولت وشخص آقای نتانیاهوی همیشه دلسوزملت ایران ،ملت شریف اسرائیل دوستداران صلح پایداربا همه ملتهای جهان،متأسفانه گروهی ازملت فلسطین فریب تروریستهای حماس که مزدورسران نظام تروریستی ایران هستن را می خورند وکامل نمک نشناسند ،درود برترامپ ونتانیاهو

Comments are closed.