نتانیاهو گفت: از پوتین خواستم به موضع سختگیرانه اش علیه ایران ادامه دهد

رئیس جمهوری آمریکا ترامپ که قرار است امروز در دیدار با رئیس جمهوری روسیه درباره امنیت خاورمیانه و حضور ایران در سوریه گفتگو کند عصر یکشنبه وارد پایتخت فنلاند شد.

نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو نیز اعلام کرد که: درباره این دیدار با پرزیدنت ترامپ گفتگو کرده است.

نخست وزیر اسرائیل در جلسه روز یکشنبه کابینه دولت خود گفت که: در آستانه ملاقات پرزیدنت ترامپ با  ولادمیر پوتین در مکالمه تلفنی با پرزیدنت ترامپ درباره مسائل امنیتی و دیپلماتیک در چارچوب تحولات منطقه ای که البته مهمترین آنها سوریه و ایران است گفتگو کرده است.

نتانیاهو گفت: همانگونه که میدانید این مسائل در نشست روسای جمهورآمریکا و روسیه در هلسینکی نیز مطرح خواهد شد من روز چهارشنبه درباره این مسائل با پرزیدنت پوتین  نیز تبادل نظر کردم. و از او خواستم به موضع سختگیرانه اش علیه ایران ادامه دهد و از او تشکر کردم زیرا از زمان اتخاذ این موضع ما شاهد تاثیر آن بر ایران و داخل ایران بوده ایم.

نتانیاهو افزود: پرزیدنت ترامپ به صراحت بر تعهدش در قبال امنیت اسرائیل و آمادگی برای  کمک به این کشور در حوزه های مختلف تاکید گذاشت و من در این خصوص از او تشکر کردم .

نخست وزیر اسرائیل موضوع گفتگو با پرزیدنت ترامپ درباره ایران و سوریه را در توییتر خود نیز به زبان فارسی شرح داده است.

ترامپ که در سفر اروپایی خود به سر می‌برد در حاشیه نشست ناتو گفت که: می‌خواهد در دیدار با پرزیدنت پوتین در هلسینکی درباره سوریه گفتگو کند.

وی  روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر بریتانیا گفت: با پرزیدنت پوتین درباره چند مورد از جمله ایران- سوریه و از همه مهمتر در مورد مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه گفتگو خواهم کرد زیرا جلوگیری از اشاعه این تسلیحات در منطقه قابل انفجار چون خاورمیانه امری حیاتی است.

آمریکا پس از ۷ سال تنش در سوریه مهار نفوذ جمهوری اسلامی در دوران پس از جنگ در سوریه را هدفی استراتژیک تعریف کرده است هدفی که اسرائیل قویا از آن دفاع می‌کند.

مقام‌های آمریکا و روسیه می‌گویند: ممکن است رهبران دو کشور در ملاقات خود برای حصول این هدف به توافقی دست یابند.

پس از سالها جنگ ویرانگر سوریه نظامیان ایرانی و شبه‌نظامیان نظامی جمهوری اسلامی از جمله حزب الله لبنان درسطح  گسترده از عراق تا سوریه و لبنان مستقر شدند.

نتانیاهو هفته گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو تاکید کرد که نیروهای جمهوری اسلامی باید خاک سوریه را ترک کنند.

از سوی دیگر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی که تقریباً همزمان برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کرده بود گفت: اگر دولت های سوریه و عراق بخواهند ایران خاک آن کشورها را ترک خواهد کرد.