نتانیاهو گفت که برخی از اهالی لهستان، در کشتن یهودیان، با نازی ها همکاری داشتند. رئیس جمهوری لهستان اعتراض کرد

رهبران اسرائیل و لهستان، در برابر مجسمه جان باختگان یهودی، تاج گل نثار میکنند

سخنانی که به بنیامین نتانیاهو در مورد لهستان، هنگام اقامت او در ورشو نسبت داده شد، مناسبات دولت لهستان با اسرائیل را تا حدودی تیره ساخته است. رسانه های ورشو نوشته بودند که نخست وزیر اسرائیل گفته است که دولت و مردم لهستان نیز در جنایات نازی ها و کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم نقش داشته اند. رئیس جمهوری لهستان اعلام کرد که به خاطر این سخنان، برنامه دیدار رسمی از اسرائیل را باطل می کند.

نتانیاهو هنگام اقامت در ورشو و شرکت در کنفرانس بین المللی، در یک گفتگو با خبرنگاران اسرائیلی، در پاسخ به پرسشی درباره نقش لهستان در انجام جنایات آلمان نازی، گفته بود که آن ها هم در این جنایات سهیم بوده اند.

انتشار این سخنان موجب خشم مقامات دولتی لهستان شد که در سال های اخیر نسبت به آن حساسیت زیاد نشان می دهند.

بزرگترین اردوگاه های مرگ آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم در خاک لهستان برپا شده بود که مشهورترین آنها دو اردوگاه آشویتس و بیرکِناو می باشد.

همچنین، گسترۀ یهودستیزی در لهستان در سال های پیش از جنگ جهانی دوم یک واقعیت تاریخی است. شواهد بسیار وجود دارد که با اشغال لهستان توسط آلمان نازی، شمار چشمگیری از اهالی لهستان، به همکاری با نازی ها پرداخته و به مضروب کردن یهودیان و سپردن آنها به دست ماموران نازی می پرداختند.

ولی دولت لهستان می گوید که در برپایی کوره های آدم سوزی نازی ها در آن کشور نقشی نداشته و در آن سال ها، لهستان یک سرزمین اشغال شده بوده و آلمان ها به تصمیم خود، لهستان را به مرکز برپایی بازداشتگاه های مرگ مبدل ساخته بودند.

چند ماه پیش نیز قانونی در لهستان به تصویب رسید که به موجب آن، هرکس لهستانی ها را همدست نازی ها توصیف کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و مجازات خواهد شد.

اکنون، با سخنانی که به نخست وزیر اسرائیل نسبت داده شده، رئیس جمهوری لهستان از باطل کردن دیدار خود از اسرائیل سخن می گوید و روابط دو کشور دچار بحران شده است.

سفارت اسرائیل در ورشو، در توضیح نامه ای که برای وزارت خارجه لهستان فرستاد تاکید کرد که نتانیاهو “ملت لهستان” را مسؤول جنایات نازی ها توصیف نکرده، بلکه توضیح داده است که بخش های از اهالی لهستان با حکومت آلمان نازی علیه یهودیان همکاری می کرده اند.

قرار است سه روز دیگر همایش بزرگی در اورشلیم برپا شود که رهبران جمهوری چک، جمهوری اسلواکی و همچنین رهبر لهستان به آن دعوت شده اند. اکنون اسرائیل می کوشد رئیس جمهوری لهستان را از عدم شرکت در این همایش، باز دارد.

بنیامین نتانیاهو و همسرش، هنگام اقامت در ورشو، از مجسمه بزرگی که دولت لهستان برای بزرگداشت یاد یهودیان در میدان بزرگی برپا ساخته است دیدن کردند.