نخست وزیر اسرائیل:آژانس اتمی تسلیم فشار ایران نشد و یک تصمیم حرفه ای گرفت

نخست وزیر اسرائیل آقای نفتالی بنت در آغاز جلسه دولت در مورد مذاکرات وین برای بازگشت به قرارداد هسته ای صحبت کرد و در این باره  گفت: “در آخر هفته رخداد مهم و مثبتی پیش آمد – مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای رافائل گروسی به تهران رفت و تصمیم گرفت که به خواست ایران مبنی بر بستن پرونده های باز آنان و به رغم فشار سیاسی، پاسخ مثبت ندهد.

این یک تصمیم حرفه ای مهم برای وی و برای آژانس بود، چون به فشار ایران برای این کار توجهی نکرده و حرفه ای عمل کرد.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه گفت:موضع ما در مقابل قرارداد و توافق با رژیم اسلامی آشکار است – موارد منفی آن به مراتب بیشتر از امتیازاتش هستند. به هر حال این قرارداد کشور اسراییل را به هیچ وجه مقید نمیکند”.

پیش تر نیز نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقام های دولت تاکید کرده بودند که مذاکره و توافق احتمالی را به رسمیت نمی شناسند و نفتالی بنت بارها گفته است که با توافق و یا بدون توافق اسرائیل این حق را برای خود قائل است که از امنیت و موجودیت ملت و کشور اسرائیل دفاع کند.

از سوی دیگر رافائل گروسی که روز گذشته(شنبه)به تهران سفر کرد

ساعاتی پس از دیدار با  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دو طرف بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و اعلام کرده‌اند که ایران «حداکثر تا ۲۹ اسفند» درباره سه مکان مشکوک به فعالیت‌‌های پنهان هسته‌ای «توضیحات کتبی» ارائه دهد.

بر اساس این بیانیه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دو هفته پس از دریافت این توضیحات، به مرور اطلاعات می‌پردازد و سوالات احتمالی را دوباره برای سازمان انرژی اتمی ایران می‌فرستد و و گزارش نهایی را تا پیش از «پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱» ارائه دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس که روز شنبه به تهران سفر کرده بود،‌ پس از پایان مذاکرات خود با مقام‌های ایرانی به وین بازگشت و در یک نشست خبری که در فرودگاه وین برگزار شد، گفت مذکرات خوب بوده است و احتمالا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه رژیم اسلامی برای «پایان مذاکرات» به وین سفر کند.

او با تاکید بر اینکه ایران «متعهد به همکاری» شده است، گفت: «سه ماه زمان مناسبی برای این است که بدانیم که آیا به نتیجه می‌رسیم یا نه».

سه مکان مشکوک به فعالیت‌‌های پنهان هسته‌ای که آژانس از رژیم خواسته که «توضیحات کتبی» درباره آن ارائه دهد مکان هایی است که پیش تر دولت اسراییل اطلاعات دقیق آن را در اختیار آژانس قرار داد و اکنون آژانس از رژیم اسلامی می خواهد تا در مورد این اماکن توضیح دهد.