نتانیاهو به وزیران دستور سکوت داد، ولی یک وزیر از خیزش در ایران حمایت کرد

نخست وزیر اسرائیل  به همه وزیران دستور داده که از ابراز واکنش نسبت به خیزش مردمی در ایران خودداری ورزند و سکوت را رعایت کنند. با این همه، وزیر ارتباطات اسرائیل ایوب قرآء که یک عرب دروزی است در توییتر خود نوشت که ملت ایران برای ابراز خشم خود نسبت به همه ناهنجاری های رژیم به پا خاسته است. آگاهان می گویند که علت دستور نخست وزیر آن است که بهانه ای به دست رژیم داده نشود که با ادعای “توطئه صهونیستی” سرکوب ملت ایران و کشتن تظاهرکنندگان را توجیه کند.

دفتر نخست وزیری این خبر را تائید کرد و اعلام داشت که از وزیران خواسته شده است از سخن گفتن درباره آن چه در ایران می گذرد، و همچنین از موضع گیری در این زمینه خودداری ورزند.

دفتر نخست وزیری در گذشته نیز چنین دستوری را در مورد بسیاری از رویدادهای بین المللی که به نحوی به اسرائیل نیز مربوط می شود صادر کرده بود. ولی در بسیاری از موارد، وزیران که از احزاب مختلف هستند و دولت ائتلافی را تشکیل می دهند، این دستور را رعایت نکرده و به انتشار مواضع خود پرداخته بودند.

از آخرین گزارش هایی که از ایران رسیده چنین برمی آید که علیرغم شدت گرفتن عملیات سرکوبگرانه رژیم و رویارویی خشونت بار سپاه پاسداران، تظاهرات در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک ایران گسترش می یابد.

در گزارش ها از کشته شدن پنج نفر و قطع ارتباطات اینترنتی سخن گفته شده است.

در یک گزارش گفته شده که دو فقره از کشتار تظاهرکنندگان در لرستان رخ داده است. پیشتر وزیر کشور (عبدالرضا رحمانی) و فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران (اسماعیل کوثری) هشدار داده بودند که “با قانون شکنان” برخورد جدی خواهد شد.

با توجه به آن که اقدامات اعتراضی مردم همچنان گسترش می یابد، معلوم می شود که این تهدیدها موثر نیافتاده است.

حکومت همچنان به مردم هشدار می دهد که از شرکت در تظاهرات خودداری ورزند. همچنین گزارش می رسد که نیروهای انتظامی و افراد سپاه پاسداران و بسیج، با کمک لباس شخصی ها، خشونت بیشتری برای پراکنده ساختن تظاهرات نشان می دهند. ولی تاکنون موفقیتی نداشته است و عملیات اعتراضی همچنان گسترش می یابد.

وزیر ارتباطات اسرائیل، که سرپرست امور فنی رسانه های گروهی کشور نیز هست، در توییتر امروز خود نوشت: «تظاهرات اعتراض آمیز در ایران، که همچنان شتاب می گیرد و بسیار از مردم به آن می پیوندند، نشان میدهد که ایرانیان بیدار شده اند و حق خود را می طلبند».

ایوب قراء در ادامه پیام توییتری خود نوشت: «همان گونه که نخست وزیر پیشتر گفته بود، ما هیچ ستیزی با ملت خوب ایران نداریم، بلکه سخن ما علیه طبقه روحانیت آخوندی است که بسیار افراط گرا و خطرناک است».

وزیر ارتباطات افزوده نوشت: «هنگامی که چنین رژیم خودکامه به ظلم و ستم ادامه می دهد و مردم خویش را سرکوب می کند، مردم به خیابان ها می آیند» و نوشت: «من بسیار امید دارم که این بار، دگرگونی، از داخل ایران شکوفا شود».

در ایالات متحده ابراز همبستگی سیاستمداران ارشد با خیزش مردمی در ایران ادامه دارد.

مایک پنس معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، که معمولا از دخالت در امور سیاست بین المللی دوری می جوید، در آخرین سخنان خود چنین گفت: «من و چپرزیدنت ترامپ حامی معترضین مسالمت جو در ایران هستیم و خواستار آزادی در آن کشور می باشیم».

پنس در ادامه پیام توییتری خود نوشت: «ما بازداشت بی گناهان را محکوم می کنیم».

پرزیدنت ترامپ نخستین رهبر جهانی بود که کمتر از دو روز پس از آغاز تظاهرات مردمی در ایران، همبستگی خود را با ملت ایران بیان داشت و تروریسم و تبهکاری رژیم کنونی ایران را محکوم دانست.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته (شنبه) از این اظهار نظر رهبران ایالات متحده ابراز خشم کرده  و آن را “فرصت طلبانه و ریاکارانه” توصیف کرده بود.

حکومت اسلامی در ایران، در حالی که انتقادهای مردمی را در گلو خفه می کند و به جهانیان در ابراز حمایت نسبت به خیزش خشم نشان می دهد، خود می کوشد ملت های عرب منطقه را علیه رهبران کنونی کشورشان بشوراند و به آن ها پول و اسلحه می رساند.