نخست وزیر اسرائیل: سازمان های ترور از واکنش اسرائیل بیشترین آسیب را متحمل شدند

بنیامین نتانیاهو شامگاه امروز گفت که در جریان واکنش شب گذشته اسرائیل، شدیدترین آسیب ها به سازمان های ترور فلسطینی در غزه وارد آمده است.
نخست وزیر روز گذشته، سه شنبه، هشدار داده بود که هرگونه تعرض از نوار غزه، با پاسخ کوبنده اسرائیل روبرو خواهد شد.
مقامات امنیتی اسرائیل نیز که نخواستند نامشان برده شود، گفتند که اگر حملات خمپاره ای از غزه متوقف گردد، اسرائیل نیز متقابلا به حمله ای به داخل خاک غزه دست نخواهد زد. گفته می شود که این اعلام سیاست اسرائیل، سرآغاز آتش بسی است که از ساعات بامداد امروز برقرار گردید و تا هنگام تنظیم این گزارش ادامه داشته است.
قرار است کابینه محدود امنیتی – سیاسی اسرائیل شامگاه امروز تشکیل جلسه دهد و جوانب مختلف وضع جدید را مورد بررسی قرار دهد و تصمیمات لازم را بگیرد.
به درخواست ایالات متحده، قرار است شورای امنیت در ساعات آینده یک نشست اضطراری برای بحث درباره وخامت اوضاع برگزار کند.
هنوز معلوم نیست که ایا نقش حکومت ایران در این آتش افروزی مطرح گردد یا خیر. سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، خانم نیکی هیلی در توجیه این درخواست، خطاب به کشورهای مختلف گفت: شما باید به پا خاسته و علیه این تعرض نسبت به شهروندان اسرائیلی که مورد تهاجم قرار گرفته اند، اقدام کنید. او خطاب به فلسطینی ها نیز گفت که وظزیفه دارند این تعرض را متوقف سازند، در غیر این صورت، مسوولیت به عهده آنان خواهد بود.

یک کشاورز اسرائیلی در کشتزار، هنگام شلیک خمپاره های از خاک غزه

درباره نقش حکومت ایران در آتش افروزی های هفته های اخیر، برخی کارشناسان نظامی گفتند: پس از آن که رژیم ایران در جبهه سوریه در رویارویی با اسرائیل ناکام مانده، اکنون می کوشد مرزهای جنوب غربی اسرائیل (نوار غزه) را به آتش بکشد.
پژوهشگر اسرائیلی دکتر مردخای کیدار، به خبرنگاران گفت که این شیوه شناخته شده رژیم ایران است که همیشه به جای رویارویی مستقیم، مزردوارن خود را به جبهه می فرستد و به جنگ نیابتی روی می آورد.
یک کارشناس اسرائیلی به نام یونی بن منحم به خبرنگاران گفت که گرچه حماس در حال حاضر پیشنهاد کرده که یک آتش بس موقت با اسرائیل برقرار کند، حای تردید نباید باقی بماند که حماس هرگاه خود را دوباره نیرومند احساس کند، دوباره تلاش خواهد کرد به اسرائیل آسیب برساند و از این رو هشیاری باید به طور دائم حفظ شود.